Stand van zaken |
Q4: 2020 - Alle overeenkomsten met de partners zijn getekend: Brief met commitment corporaties voor de aan te sluiten woningen in fase 1 en vervolgfasen Samenwerkingsovereenkomst Waterschap Drents Overijsselse Delta Samenwerkingsovereenkomst Enpuls Beschikking en Leenovereenkomst Provincie Overijssel - Het Projectplan Slim Warmtenet Zandweerd fase 1 is opgesteld en in het bestuurlijk overleg met alle partners geaccordeerd. - Onderdeel van het Projectplan is de organisatorische samenhang met de Wijkaanpak Aardgasvrij Zandweerd. Deze is afgestemd en geaccordeerd door het Bestuurlijk Overleg - Binnen de projectorganisatie is een kernteam financieel ingericht waarin, naast de planeconoom, ook Concern Control zitting heeft. De businesscase en alle financiële beschikkingen die in dit project van toepassing zijn, zijn daarin samengebracht. - In het kader van de subsidiebeschikking van de Provincie Overijssel is een collegebesluit voorbereid en genomen waarin het college, na heroverweging, heeft besloten geen aansluitplicht op het Slim Warmtenet voor de woningen in de Tuinen van Zandweerd in te stellen. Q1 2021 - Rondom de kaveluitgifte voor de TvZ is de verkoop van het Slim Warmtenet meegenomen. Dit leidde tot de volgende acties: Promofilm Factsheet ontwikkeling Technische bijlage aansluiting Slim Warmtenet Definitief maken tariefstructuur Inrichting helpdesk 5 gehouden bewonersavonden met voorlichting over het SWZ Interessepeiling o.b.v. enquête onder zelfbouwers: > 50% geeft in eerste instantie aan te willen aansluiten op het SWZ - Grote centrale bewonersavond voor bestaande bouw t.b.v. ophalen van input bij de selectie van de Warmteleverancier. - Oplevering promofilm SWZ Deventer stroomt. Zie: https://youtu.be/el3HUghdu0U - De werkgroep Realisatie heeft de bronuitkoppeling bij de RWZI verder geconcretiseerd plus alternatieven voor kostenverhogingen op route gezet voor verdere uitwerking - De werkgroep Realisatie heeft i.s.m. DWA in meerdere sessies verkenningen gedaan naar mogelijke inpassingslocaties voor de warmtepompcentrales. Hieruit waren drie warmtepompcentrales geselecteerd. De voorkeurslocatie hiervan is inmiddels vastgesteld en technisch uitgewerkt t.b.v. aanbesteding Warmteleverancier. - De werkgroep Realisatie voert momenteel een vergunninginventarisatie uit en bereid de vergunningen voor die vanuit de gemeente zelf aangevraagd zullen worden. - De werkgroep Inkoop heeft de eerste inkoopopdracht (aanleg ZLT net in de TvZ) in de markt gezet. NTP voert deze opdracht momenteel uit. De aanbesteding leidt in eerste instantie tot een financieel voordeel maar dat financieel voordeel lijkt verloren te gaan door een aantal noodzakelijk door te voeren extra ontwerpaanpassingen. - Vanuit de aanbesteding t.b.v. de Warmteleverancier zijn drie partijen geselecteerd vanuit de selectiefase. Op grond van een niet geldige aanmelding van Eteck BV moeten we hen helaas uitsluiten. Met de andere partijen zal het gunningstraject worden voortgezet (Ennatuurlijk, Engie en Inenergie). - De gunningsleidraad voor de Warmteleverancier is 19 maart 2021 gepubliceerd. De gunningsleidraad heeft voor een verdere uitwerking van het SWZ naar fase 1 en fase 2 gezorgd: Fase 1 en fase 2 zijn concreet vormgegeven. Hierin is een faseverschuiving toegepast ten gevolge van het meest geschikte scenario. Voor deze faseverschuiving wordt een collegebesluit voorbereidt. De rol en positie van Enpuls is concreet uitgewerkt. De rol en positie van de Warmteleverancier in relatie tot de doorontwikkeling naar fase 2 is concreet uitgewerkt. - Op 26 maart heeft de eerste schouw met de drie inschrijvende warmteleveranciers plaatsgevonden Er is een nieuwe werkgroep aangesteld om te beoordelen of en in hoeverre de gemeente een separaat warmtebedrijf in het leven moet roepen voor de exploitatiefase van het warmtenet. Q2 2021 - Rond de Tuinen van Zandweerd is het verkoopproces van de kavels in volle gang. Om tijdig warmte te leveren zijn offertes uitgezocht voor een tijdelijke voorziening voor levering van warmte. Hiervoor wordt een lucht water warmtepomp nabij het terrein geplaatst die, tot het moment dat de voorzieningen op de RWZI gereed zijn, warmte levert aan de woningen - NTP heeft zijn werkzaamheden aan het ZLT net afgerond. Momenteel wordt het systeem opgeleverd. Met NTP zijn onderhandelingen gevoerd over twee elementen: Meerprijs ten gevolge van materiaalprijsstijgingen Aanleg extra ZLT net naar de warmtepompcentrale een de Rubenstraat beide elementen hebben tot overeenstemming geleid. Wel zjn de materiaalprijsstijgingen dermate dat hier ook een stuk onvoorzien vanuit het projectbudget voor dient aangesproken te worden. - De werkgroep communicatie is gestart met de strategie tot aansluiting van de huurwoningen. Minimaal 70% van de huurders dient zijn commitment uit te spreken voor aansluiting op het SWZ. Dit vraagt om een integrale aanpak vanuit het projectteam SWZ in nauw overleg met de communicatie-adviseurs van de samenwerkende verhuurders. - De aanbesteding van de warmteleverancier heeft niet tot het gewenste resultaat geleid. Na publicatie van de gunningsleidraad heeft een partij wegens capaciteitsproblemen zich teruggetrokken uit de procedure Half juni heeft een partij een voorwaardelijke inschrijving gedaan hiermee is de beoogde aanbesteding niet gelukt - Op basis van de ontstane situatie zijn diverse acties uitgevoerd: Met de partij die heeft ingeschreven zijn twee gesprekken gevoerd om een nadere motivatie van hun inschrijving te horen Parallel is een advies naar het Bestuurlijk Overleg opgesteld met de volgende elementen: Scenario’s voor vervolg Update risman-analyse Kosten voor tijdelijke voorzieningen wegens tijdvertraging - Het Bestuurlijk Overleg heeft unaniem besloten met de enige inschrijvende partij een onderhandelingsprocedure te starten om tot een onvoorwaardelijke inschrijving te komen. De volgende motivatie ligt daaraan ten grondslag: Momenteel is de markt van warmteleveranciers uiterst schraal: te veel vraag, te weinig aanbod De andere twee partijen die tijdens de gunningsfase van de aanbesteding zijn afgevallen hebben dat niet gedaan wegens een onmogelijke uitvraag maar met name om reden van een te krappe markt en te veel werkvoorraad. De inschrijvende partij had reeds een ‘95%’ aanbod gedaan. De tussentijds gevoerde gesprekken hebben de indruk gewekt dat op basis van verdere uitwerking van met name technische issues mogelijk wel een onvoorwaardelijke inschrijving kan worden gedaan Het Bestuurlijk Overleg heeft besloten om tot 1 november 2021 de onderhandelingsprocecure in te zetten om dan te bepalen of een concessie overeenkomst zal worden aangegaan. De onderhandelingsprocedure leidt tot vertraging binnen het project. Om toch tijdig warmte te leveren aan de Tuinen van Zandweerd en de nieuwbouw van St Eigen Bouw heeft de gemeente aangegeven tijdelijke voorzieningen te realiseren. Hierbij is gekozen voor de volgende opzet: Periode oktober 2021 - juni 2022: Tuinen van Zandweerd: gevoed vanuit huur warmtepomp nabij de Tuinen van Zandweerd; Periode juni 2022 – Q12023: Tuinen van Zandweerd en Rubenstraat: gevoed vanuit gasgestookte piekketelcentrale in de technische ruimte van de Rembrandkade. Q3 2021: - Gedurende het derde kwartaal zijn er drie intensieve onderhandelingssessies gevoerd met gegadigde binnen de voorwaarden van de aanbestedingsprocedure. - Binnen de onderhnadlingsprocedure is helderheid verkregen bij mogelijke technische implicaties. - Eind oktober zal de onderhandelingsprocedure aflopen en zal gegadigde een aangepaste inschrijving doen binnen de kaders van de uitvraag. Dan zal beoordeeld worden of de aanbesteding passend is binnen de kwalitatieve en financiele kaders van de gemeente . - Het bestturlijk overleg, college en raad zullen mee worden genomen in de uitkomsten van deze onderhandelingsprocedure. |
Voortgang |
Scope | | Behoeft aandacht |
---|
Als benoemd bij de projectbeschrijving, is de scope van het project gewijzigd door een faseverschuiving. Huurwoningen uit fase 2 zijn naar voren gehaald in fase 2 in ruil voor particuliere woningen die van fase 1 naar fase 2 gaan: dit geeft én meer tijd voor een zorgvuldig wervingsproces naar particuliere woningeneigenaren én biedt de corporaties de mogelijkheid hun complexen eerder aan te sluiten. Ten aanzien van Financiën, Risico’s en Planning worden knelpunten onderkent. Mogelijke bijsturing hangt nauw samen met de uitkomsten van afronding van de aanbesteding van de warmteleverancier. |
Financiën | | Behoeft aandacht |
---|
Afwijking begroting? | | Nee |
---|
1. Start aanbesteding warmteleverancier is verschoven van eind december 2020 naar half januari 2021 (van voor de kerstvakantie naar erna). 2. Kritisch punt is de tijdige warmtelevering aan de nieuwbouwwoningen van de Tuinen van Zandweerd (31-12-2020) en tijdige warmtelevering aan de huurwoningen van St Eigen Bouw en Woonbedrijf ieder1 (per 1 oktober 2022). 3. Fase 1 en fase 2 zijn concreet vormgegeven. Hierin is een faseverschuiving toegepast ten gevolge van het meest geschikte scenario. Voor deze faseverschuiving wordt een collegebesluit voorbereidt. |
Afwijking investering? | | Ja |
---|
Zie hierboven |
Afwijking exploitatie? | | Ja |
---|
Door de scope wijziging is ook de businesscase gewijzigd en daarmee de exploitatie van fase 1 na ingebruikname (start 2022). De scope wijziging heeft voor fase 1 een positief effect. Deze bedroeg, o.b.v. de businesscase, over 30 jaar gemiddelde € 23.000 negatief. Dit zal € 40.000 positief per jaar gaan bedragen bij aansluiting van alle woningen. De faseverschuiving van fase 1 geeft meer gestapelde woningen. Deze hebben in de businesscase een positievere exploitatie i.v.m. de grondgebonden woningen welke voor fase 2 staan gepland. Voor gestapelde woningen zijn de kosten van de exploitatie lager dan bij grondgebonden woningen. Dit bezien in verhouding tot de in rekening te brengen warmtewet tarieven. Voor de totale businesscase (fase 1 en 2) is er geen wijziging in de exploitatiebegroting (blijft kostendekkend). Na afronding aanbesteding zal met de warmteleverancier de businesscase worden herijkt. |
Risico's en kansen |
Risico's en kansen? | | Behoeft aandacht |
---|
Aan de hand van de huidige stand van zaken is geïnventariseerd welke risico’s (onverwachte gebeurtenissen) er zijn ten aanzien van het realiseren van het slim warmtenet fase 1 (projectdoelstelling). We zien door meerdere oorzaken een verhoogd risico binnen het project ontstaan: - De zeer slechte marktomstandigheden ten gevolge van materiaalprijsstijgingen (>25%) - De slechte marktomstandigheden tgv weinig aanbieders maar veel vraag. Er is dus zeer beperkte concurrentie waardoor gegadigde een comfortabele onderhandelingspositie heeft. - Vertraging in de uitvoering tgv ecologische onderzoeken waardoor meer voorbereidings tijd en mitigerende maatregelen moeten worden genomen. - De stijgende gasprijzen.De ontwikkelingen van de gasprijzen worden meegenomen in de onderhandelingsessies. Met behulp van de Risman analyse is de financiële impact van de risico’s ingeschat. Dit op basis van het netto risico wat overblijft na toepassing van de beheersmaatregelen. In de tabel hieronder is het financiële effect van het netto risico opgenomen. Dit aan de hand van de vier hoofdrisico’s. In het project wordt een generieke post onvoorzien toegepast van 10% op alle te voorziene investeringen. Dit is een gebruikelijk percentage bij dergelijke projecten. Aanvullend op de post onvoorzien is een projectgebonden weerstandsvermogen toegepast gebaseerd op de financiële impact van de risico’s. Deze is als volgt: - Aansluitrisico's: €150.000 - Investeringsrisico's: €900.000 - Operationele inkomsten risico's: €20.000 - Operationele kosten risico's: €687.500 Eindtotaal: 1.757.500 De project specifieke risico’s leggen een beslag op het weerstandsvermogen van €1,757 mln. Dit beslag zal, bij het zich voordoen van de risico’s, worden gedekt vanuit de gelden verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie. In vergelijking met de risicoanalyse uitgevoerd in 2020 (€990k) stijgen de gekwantificeerde risico’s met €0,8 mln. In grote lijnen wordt deze toename verklaard door de onzekerheid omtrent de aanbesteding en daarmee (tijdige) realisatie van fase 1 alsmede de stijgende bouwkosten. Generiek als beheersmaatregelen in het reduceren van het risico is het intensiveren van de samenwerking met onze belanghebbenden. Bruto – Netto Risico: Bovenstaande risico's zijn netto risico's resterend na het treffen van beheersingsmaatregelen. Per heden is eer een bruto risico bepaald van €10,7. De kans van optreden na het treffen van beheersingsmaatregelen bedraagt 16,5% resterend in een netto risico van €1,757. In de situatie per juni 2020 was er sprake van een bruto risico van € 9,1 mln. De kans van optreden bedroeg toen 11% resterend in een netto risico van € 1 mln. Kansen: de volgende kansen zijn reeds geïdentificeerd: - ISDE: Investeringssubsidie voor onder andere particulieren voor aansluiten op een warmtenet; - SAH: Subsidie Aardgasvrije Huurwoningen. - NWN! Nieuwe warme. Een subsidie aanvraag voor financiele bijdrage doorontwikkeling fase 2 |
Planning |
Afwijking begroting? | | Ja |
---|
Door de scope wijziging wijzigt ook de businesscase. Door de toename in het aantal woningeng (90), stijgt ook de benodigde investering met €1.035.000. Deze bedraagt €7,1 mln (was €6,1 mln). Voorgesteld wordt de begroting hierop te wijzigen. Daarbij zal het krediet worden verhoogd met €1,035 mln met als dekking extra baten BAK (bijdrage aansluitkosten) ad €0,727 mln. De resterende €0,318 mln. leidt tot hogere kapitaallasten die binnen het positiever exploitatieresultaat worden gedekt. Als we kijken naar de realisatie dan ligt deze in lijn met de begroting. Voor de prognose wordt nog aangesloten bij de begroting. Wel zien we dat de proceskosten fors toenemen (ureninzet en externe advisering). Enerzijds veroorzaakt door veel leergeld binnen de organisatie. Anderzijds veroorzaakt door veel kosten rondom juridische zaken (samenwerking Enpuls) en technische ontwerpuitwerking. We hebben een best forse inzet nodig van DWA (technische projectondersteuning) en AKD (juridische ondersteuning). Een deel (€125.000) van deze kosten is gedekt vanuit de Elena-subsidie. Door enige vertraging in de aabestedingsprocedure is de verwachte opleveringen van fase 1 ook uitgesteld naar 2022 (zie mede planning). Bij kwartaal 3, kan op basis van uitkomsten aanbesteding, een betere inschatting worden gemaakt van het bijsturen dan wel overhevelen van de investeringsuitgaven naar 2022. Voor onverwachte gebeurtenissen t.a.v. fase 1 is een risicobeoordeling gedaan voor afwijkingen t.a.v. de begroting (zie risico’s en kansen). |
Afwijking totaalplanning? | | Behoeft aandacht |
---|
Planning: de beoogde planning van realisatie en ontwikkeling van de woningen in de Tuinen van Zandweerd is snel en voortvarend ter hand genomen. In relatie tot aanbesteden van de Warmteleverancier ontstaat er een vertraging waardoor warmte niet op tijd door de warmteleverancier aan de woningen geleverd kan worden. Dit slaat zowel op de woningen in de Tuinen van Zandweerd als op de woningen van Stichting Eigen Bouw aan de Rubenstraat. Hiervoor worden nu voorbereidende werkzaamheden getroffen om in dat geval een tijdelijke energievoorziening voor de woningen die eerder in gebruik zijn dan dat het warmtenet operationeel is, te leveren. Ten opzichte van de oorspronkelijke planning zal er vertraging op de volgende onderdelen plaatsvinden: - Ecologisch onderzoek maakt duidelijk dat er diverse diersoorten op locaties waar technische voorzieningen zijn gepland zijn vastgesteld. Hiertoe dienen vervolgonderzoeken plaats te vinden waardoor deze projectonderdelen met een vertraging van 0,5 – 1 jaar kunnen worden gerealiseerd - De Doorontwikkeling naar fase 2 zal meer tijd innemen. Met de corporaties worden afspraken gemaakt om hun bezit in deze fase later dan overeengekomen aan te sluiten |
Communicatie |
Communicatie | | Op koers |
---|
Samen met de buurt is een buurtplan opgesteld "Zandweerd gaat voor minder". Dit is een aanpalend project aan het SWZ fase 1 maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerkt in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan dat voor de wijk Zandweerd is opgesteld. In maart/april zal een daartoe aangestelde strategisch communicatieadviseur de aanpak versterken zodat communicatie en betrokkenheid nog meer kan worden vormgegeven. Lopende activiteiten communicatie vanuit SWZ fase 1, ondanks Corona beperkingen: - Diverse bewonersavonden rondom warmtenet in de Tuinen van Zandweerd. Voor toekomstige bewoners en voor omwonenen Tuinen van Zandweerd: - Promofilm - Factsheet ontwikkeling - Technische bijlage aansluiting Slim Warmtenet - Definitief maken tariefstructuur - Inrichting helpdesk - 5 gehouden bewonersavonden met voorlichting over het SWZ - Interessepeiling obv enquette onder zelfbouwers: > 50% geeft in eerste instantie aan te willen aansluiten op het SWZ - Er is een helpdesk vanuit zowel de nieuwbouw (www.opjestek.nl) als vanuit de bestaande bouw (www.zandweerdstroomt) ingericht voor vragen over oa het warmtenet - Aansluitovereenkomst en technische voorwaarden gepubliceerd - Brief vanuit portefeuillehouder voor aansluiting op SWZ - Technische informatiesessies toekomstige bewoners Bestaande bouw: - Traject gestart rondom ophalen van 70% commitment huurders voor aansluiting op SWZ. - Burendag september 2021 |
Overige informatie |
nvt |