Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 4 projecten, namelijk: S/Park, Stadsentree, Gasfabriekterrein en het projectoverstijgende "Mobiliteit Poort van Deventer". De vier projecten worden hierna afzonderlijk beschreven. |
---|
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | T. Walder | |
Rapportagedatum | 12 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer die tenminste budgettair neutraal is. Enerzijds dus een strategische ontwikkeling, die goed is voor de stad en bijdraagt aan diverse doelen, en anderzijds het doel om minsten een neutraal en het liefst een project met een positief projectresultaat af te sluiten. | ||
Besluitvorming | ||
| ||
Projectfase | Realisatiefase |
Stand van zaken | ||
- Een aantal gebouwen op het Gasfabriekterrein zijn eind 2016 verkocht. Na renovatie zijn deze gebouwen ingezet om de “Campus Gasfabriek” vorm te geven. Inmiddels zijn hier 60 kleine bedrijven gevestigd met in het totaal 250 fte. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Inhoudelijk vormt de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor die ontwikkeling. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek”. Voor de Poort van Deventer Noord wordt een inventariserend onderzoek en een ontwikkelingsperspectief opgesteld vanuit eigenaren in het gebied in samenspraak met de gemeente. | ||
Financiën | Op koers | |
Bouwrijpmaken/civieltechnische werkzaamheden Plankosten Opbrengsten Omdat de kavel Vila Kakelbont (Fittershuisje) gereserveerd wordt voor een eventuele ontsluitingsweg is een risicoreservering gedaan voor de te derven grondopbrengsten. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking investering? | Nee | |
Het Gasfabriekterrein kent een tekort van €0,25 mln. en is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €0,25 miljoen (netto contact per 1-1-2021) is bij de zomeractualisatie afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | |
Geen extra exploitatiekosten, maar een deel van de opbrengsten en kosten schuift door naar 2022 (zie hiervoor). Wordt bij de actualisatie van de grex verwerkt. | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |
Er zijn geen risico's die ten laste van het gemeentelijk weerstandvermogen komen. Zoals aangegeven is er een risico voor mogelijk gederfde grondopbrengst vanwege reservering kavel Fittershuisje voor mogelijke ontsluitingsweg achter S/park langs. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Zie boven | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Poort van Deventer-Noord, overleg met potentiele kopers en tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | ||
Overige informatie | ||
In samenwerking met beleid (RO en Economie) is in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” opgenomen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. Door de gesprekken met potentiële kopers kan deze omschrijven verder ingekleurd worden. Dat krijgt een plek in de eerder genoemde stedenbouwkundige schets. |
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | T. Walder | |
Rapportagedatum | 15 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Het betreft de ontwikkeling van gemeentelijke gronden voorheen bekend onder de naam Bergweide 5.2, onderdeel van het voormalige complex Groot Bergweide. Onder de naam Teugseweg maakt het nu, tezamen met het Gasfabriekterrein, deel uit van het cluster Stadsentree. De Stadsentree omvat de gronden van de gemeente, Postillion en McDonalds. In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De oorspronkelijke gemeentelijke grondexploitatie is sinds 2015 onderdeel geworden van een gebiedsontwikkeling dat werd getrokken door ontwikkelaar Explorius met de werktitel ‘Deventer Experience’. Het plan voorzag in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldeed aan de uitgangspunten van de Structuurvisie Stadsassen. Tussen de gemeente en Explorius was een intentieovereenkomst gesloten waarin afgesproken was dit initiatief op haalbaarheid te onderzoeken en verder uit te werken. Daarin was ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. Deze samenwerking is in 2021 beëindigd en de ontwikkelingen zijn tijdelijk gepauzeerd in afwachting van de uitkomsten van het project Mobiliteit Poort van Deventer. | ||
Besluitvorming | ||
| ||
Projectfase | Verkenningsfase |
Stand van zaken | ||
Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Verwezen wordt naar het project Mobiliteit Poort van Deventer. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is in overleg, en met wederzijdse instemming, met Explorius de intentieovereenkomst beëindigd. Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius is het project tijdelijk gepauzeerd. Zodra de resultaten van het project Mobiliteit Poort van Deventer bekend zijn wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Postillion heeft de grondposities van Explorius inmiddels overgenomen. Explorius is in dit gebied dus helemaal buiten beeld. Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats is geprojecteerd op de grond van het Postillion. Met Postillion is na beëindiging van de samenwerking met Explorius overeenstemming bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. Op basis daarvan wordt onderhandeld over de gemeentelijke bijdrage. De bijdrage wordt verstrekt in de vorm van een huur door de gemeente waarmee de openbare beschikbaarheid kan worden gegarandeerd. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland. Het betreft middelen die Gelderland ter beschikking worden gesteld ter compensatie van het opheffen van de bestaande carpoolplaats. Vooralsnog zijn de gelden nog gereserveerd door Gelderland, maar dit zorgt wel voor enige tijdsdruk op de realisatie. In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. Met de initiatiefnemer Greenledwall is inmiddels ambtelijke overeenstemming bereikt over een huurovereenkomst van de grond waarop de mast wordt opgericht. Zodra b&w instemt met de overeenkomst kan Greenledwall een aanvraag voor een omgevingsvergunning indienen. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Door beeindiging van de activiteiten nvt In het eerste kwartaal van 2021 heeft het college een definitief besluit genomen over het beëindigen van de medewerking aan het initiatief van Explorius. | ||
Financiën | Behoeft aandacht | |
Alhoewel de grondexploitatie al langer loopt dan de afspraken met Explorius wordt de huidige grondexploitatie dit jaar wordt afgesloten. Afsluitingen vinden plaats bij het opstellen van de jaarlijkse actualisatie aan het eind van het jaar. Zodra de grondexploitatie Teugseweg, onderdeel van het Cluster Stadsentree, wordt afgesloten dient de boekwaarde te worden afgeboekt. Deze bedraagt op 1-1-2021 € 636.000. Naar verwachting kan dat worden opgevangen met de vrijvallende middelen uit de aangelegde verliesvoorziening (€ 247.000) en het aangehouden weerstandvermogen (€ 425.000). De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | ||
Afwijking begroting? | Ja | |
Zie hierboven | ||
Afwijking investering? | Ja | |
Zie hierboven. | ||
Afwijking exploitatie? | Ja | |
Zie hierboven | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |
Het netto risicoprofiel bedraagt €375.000, verband houdend met de grotere onzekerheden over het voortzetten van de grondexploitatie. Nadere toelichting: In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen: - Niet volledig kunnen verhalen kosten infra (€0,3 miljoen, kans van optreden 50%); Per saldo wordt er een beroep gedaan op het specifiek weerstandsvermogen van € 0,375 miljoen. Beëindiging van de grondexploitatie zonder ontwikkeling of verkoop van de gronden is niet als risico opgenomen. De omvang van het risicoprofiel is, tezamen met de aangehouden verliesvoorziening, toereikend de boekwaarde af te waarderen. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Ja | |
Zie hierboven | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | |
Zie hierboven | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Alle partijen zijn volledig geinformeerd. | ||
Overige informatie | ||
n.v.t. |
S/Park
Projectnaam | Poort van Deventer - S/Park | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | T. Walder | |
Rapportagedatum | 30 september 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Positionering: S/park is een ecosysteem van industrie, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten op het gebied van hoog-reactieve/veeleisende chemie en technologie (o.a. veilige ontwikkeling, productie, verwerking en transport). Door deze specifieke positionering onderscheidt het S/park zich van bestaande (inter)nationale chemie campussen. Propositie: Bedrijven, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten krijgen tegen commercieel aantrekkelijke prijzen toegang tot een ecosysteem dat o.a. bestaat uit een kennis- en bedrijvennetwerk, R&D-faciliteiten, testvoorzieningen, een incubator, educatie/trainings- en algemene voorzieningen. Op het S/park kunnen zij samen nieuwe kennis, competenties, toepassingen en producten ontwikkelen, processen opschalen en optimaliseren, en nieuw talent onderwijzen en trainen. Ambitie: De Initiatiefnemers hebben de scherpe ambitie gesteld om een ecosysteem te creëren dat met voldoende kritische massa wereldwijde impact kan behalen met chemische en procestechnologische innovaties. Vertaald in cijfers ziet deze ambitie er als volgt uit: S/park begint met 315 fte, om binnen zeven jaar een totaal van 600 fte te bereiken (inclusief R&D medewerkers van Nouryon, exclusief 50 gebruikers gerelateerd aan educatie). | ||
Besluitvorming | ||
Samenwerkingsovereenkomst Deventer Open Innovatie Centrum (DOIC) 2017-01524 | ||
Projectfase | Realisatiefase |
Stand van zaken | ||
De eerste termijn van het project liep af op 31 december 2020. Op deze datum worden, zoals in het contract (SOK) bepaald, de indicatoren ‘nieuw fte's” en ”omzet’ geïnventariseerd. Beide indicatoren blijven ver achter bij de verwachting. Daarom heeft de raad tot een “no go” besloten voor de tweede fase van de SOK. Verder vraagt de raad om een verkenning te doen naar de mogelijkheden van een plan B, en zolang de gesprekken daarover lopen het blote eigendom van de grond vooralsnog niet terug te leveren aan Nouryon. Immers de locatie is nog steeds kansrijk voor een ontwikkeling met hoogwaardige werkgelegenheid. De gesprekken over een plan B lopen en bieden perspectief op het gevraagde plan B. Om de gesprekken in tijd iets meer ruimte te geven hebben de partijen onderling afgesproken en vastgelegd dat de teruglevering van het blote eigendom van de grond van de gemeente terug naar Nouryon, is verlengd tot einde 2021. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Zie hiervoor projectbeschrijving. Ten aanzien van de aanwezige bodemverontreiniging is er in de SOK bepaald dat de verantwoordelijkheid hiervoor blijft bij Nouryon. | ||
Financiën | Behoeft aandacht | |
De gemeente beschikt over een reserve waaruit de canon erfpacht de eerste zeven jaar wordt betaald. Dit omdat de afspraak in de SOK is gemaakt dat S\park niet zal worden belast met erfpacht voor deze eerste 7 jaar. Op basis van dit punt liggen de financiën op “koers”. Dit aspect staat op rood omdat de financiële resultaten van S/Park achter zijn gebleven bij de prognoses uit het businessplan. Om deze reden heeft de gemeentraad besloten tot een "no go” voor de tweede fase van het project. | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking investering? | Ja | |
De hoeveelheid investeringen in S/Park door de BV (waarin HMO en Nouryon participeren) is achtergebleven bij de prognoses uit het businessplan, reden voor de gemeenteraad om tot een ‘no go”te besluiten voor de tweede fase van het project. | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | |
nvt | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met twee risico’s: - S/Park wordt geen succes en partijen beëindigen de samenwerking na 7 jaar. In dat geval lijkt doorexploiteren middels erfpacht ook geen optie en kan de gemeente de grond zelf op een alternatieve manier gaan ontwikkelen en/of verkopen. Een verkenning van dit scenario laat zien dat de grond dan een herontwikkelingswaarde van ca. €3,5 miljoen vertegenwoordigt. Dat zou leiden tot een afwaardering van €4 mln (de gemeente heeft immers al €7,5 miljoen geïnvesteerd). De kans dat zich een dergelijk scenario voordoet, is voorzichtigheidshalve bepaald op 20%. Het netto risico waarvoor weerstandvermogen moet worden aangehouden bedraagt derhalve €800.000, -; Beide risico's blijven opgenomen in het weerstandsvermogen zolang de gesprekken over een plan B nog lopen. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Overige informatie | ||
n.v.t. |
Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | F. Rorink | |
Rapportagedatum | 12 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Aanleiding Project Projectopdracht Om het mobiliteitsnetwerk op de hoofd-verkeersassen in Deventer (afrit 23 en 24) in het algemeen en specifiek voor het gebied Poort van Deventer in het bijzonder te verbeteren om bestaande verkeersknelpunten aan te pakken. Om de knelpunten aan te pakken en tegelijkertijd onze positie als vestigingsstad te versterken wordt geadviseerd om 8 deelprojecten nader te onderzoeken en uit te voeren. De gemeenteraad stelde in de begroting 2021 EUR 133.875,-budget beschikbaar om de aanbevelingen verder onderzoeken op haalbaarheid in relatie tot de aspecten draagvlak bij organisaties en ondernemers, investeringskosten en verkeerskundig effectiviteit. In het voorjaar / zomer 2021 werd de verkeerskundige effectiviteit samen met Goudappel Coffeng onderzocht en op basis van de resultaten worden op dit moment de investeringskosten en het draagvlak nader onderzocht. | ||
Besluitvorming | ||
Initiatief + definitiefase. - Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020 | ||
Projectfase | Verkenningsfase |
Stand van zaken | ||
Resultaat verkeerskundige effectiviteit Royal Haskoning DHV doet in het rapport “Slimme en schone mobiliteit in de Poort van Deventer” een achttal aanbevelingen voor maatregelen om de bereikbaarheid van de Poort van Deventer te verbeteren. In de uitwerking heeft Goudappel zich gericht op de verkeerskundige effecten voor automobiliteit. Vanuit dat oogpunt richt het onderzoek van Goudappel zich op het effect van de maatregelen 1&8, 3, 4 en 6 op de verkeerscapaciteit. Deze maatregelen zijn modelmatig doorgerekend. Hieronder per maatregel een korte beschouwing + een tussentijds standpunt. - Maatregel 1 + 8: Aanleg verbindende infrastructuur tussen Teugseweg en Zutphenseweg en het verplaatsen van de hoofdaansluiting van de Gasfabriek. De nieuwe aansluiting zorgt daarmee voor een evenwichtige verdeling van het verkeer over het bedrijventerrein, waardoor het gebied ook tijdens de avondspits beter bereikbaar wordt. Tegelijkertijd geeft dit meer risicospreiding bij blokkades of ongevallen. De ontsluitingsweg biedt bovendien een impuls aan de ontwikkelingsmogelijkheden in het gebied. Aandachtspunt vormt de verkeersveilige inrichting van de aansluiting aan de noordzijde van de Zutphenseweg. Goudappel concludeert dat een “intern verbindende wegenstructuur” en een (directe) “aansluiting Gasfabriek” op de Zutphenseweg verkeerskundig gezien sterk de voorkeur heeft boven de huidige situatie. Het effect op het drukke kruispunt is niet heel groot, maar levert een positieve bijdrage. De interne route leidt naar verwachting tot een 2% minder verkeer op het kruispunt. Deze maatregel heeft een waardevolle toevoeging ook in combinatie met de andere maatregelen. Afgaande op de resultaten uit het rapport heeft het verkeerskundig, maar ook met oog op de economische ontwikkeling van het gebied, significante meerwaarde om de interne verbindingsweg aan te leggen. Gemeente is in gesprek met grondeigenaren de mogelijkheid van een ontsluitingsweg aan het verkennen. - Maatregel 2: Aanleg voet / fietsverbinding over het water. - Maatregel 3: Aanleg extra rijstrook Deventer richting A1 Aanvankelijk was in deze maatregel ook de aanleg van 2 rijstroken stad uit rechtsaf de A1 op richting Apeldoorn meegenomen. Dat deel van de maatregel is inmiddels gerealiseerd en functioneert. - Maatregel 4: Terugbrengen van de Zutphenseweg ten noorden van de Hanzeweg tot 2x1 rijstrook; Dit alternatief is gemodelleerd in 3 varianten: De varianten zijn bezien in het perspectief van het “dakpanprincipe”, waarbij het verkeer zoveel als mogelijk naar de buitenste randwegen van de stad wordt “gedrukt”. Het reducerende verkeerseffect op het kruispunt Zutphenseweg – Visbystraat van de maatregel 2x1 rijstrook op de Zutphenseweg komt voor de verschillende varianten uit op een verlaging van 1,4% voor variant 1, een verlaging van 1,2% voor variant 2 en een verlaging van 9,5% bij variant 3. Het grote effect voor de derde variant laat zien dat het dakpanprincipe werkt en dat de effecten hiervan op de kruising aanzienlijk zijn. Op dit moment worden 2 ontwerpprincipes nader uitgewerkt, afgestemd op de ontwikkelingen op het gasfabriekterrein en op haalbaarheid onderzocht. Voor en nadelen van beide opties worden in beeld gebracht -Maatregel 5: Versterken fietsnetwerk - Maatregel 6 "Slimme Knip" Zweedsestraat (juiste verdeling van verkeer); De verwachting is daarnaast dat de relevantie van de knip is afgenomen nu de A1is verbreed. Die capaciteit biedt ruimte aan verkeer vanuit de Vijfhoek/Colmschate om via afrit 24 in plaats van 23 te rijden. Hierdoor neemt ook de verwachte verkeerbewegingen over de Zweedstraat in de ochtend- avondspitsen af. Helaas is dit door corona niet getest in de praktijk. Als Goudappel de relatie legt tussen de omvang en impact van een knip en het verwachte ontlastende effect op het kruispunt Zutphenseweg – Visbystraat, dan concludeert zij dat hoewel deze 4% is er ook forse nadelen zijn. De afweging zal moeten worden gemaakt of de situatie voor een verstrekkende azijn maatregel als de knip nu urgent genoeg is, of dat met de andere maatregelen een vergelijkbaar of zelfs beter effect kan worden gerealiseerd. - Maatregel 7: Verplaatsen tankstation Geen groot effect op de afwikkeling van autoverkeer / vrachtwagens op het drukke kruispunt zelf en daarom niet meegenomen in de doorrekening van Goudappel. De intentieovereenkomst met Explorius is beeindigd. De maatregel wordt in de 2e helft van 2021 nader beschouwd ter voorbereiding op het einde van de huidige exploitatieovereenkomst welke gemeente heeft met BP. Een verbeterde fietsstructuur in het gebied “Stadsentree” kan het beginpunt zijn van overleggen met grondeigenaren over toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Het advies en overleg met Goudappel heeft ons naast bovenstaand de volgende inzichten gegeven | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Financiën | Op koers | |
Analyse op hoofdlijnen Er is EUR 133.059,- budget beschikbaar | ||
Afwijking begroting? | ||
Afwijking investering? | Nee | |
Afwijking exploitatie? | Nee | |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
Het project / proces bevind zich in de initiatief /. Definitiefase en voor een klein deel in de voorbereidingsfase. Er worden nog geen contracten aangegaan en/of het project bevat geen uitvoeringsfase. Belangrijkste risico’s en beheersmaatregelen staan onderstaand weergegeven. 1. Opgeleverde producten / eindadvies sluit niet aan bij actuele behoefte van dat moment van de stad en/of projecten welke in voorbereiding / uitvoering zijn in gebied Poort van Deventer. Beheersmaatregel: aangehaakt blijven op lopende projecten, regelmatig afstemming met regie en programmamanager, flexibel blijven en zo nodig bijstellen einddoel en op te leveren producten, regelmatig bijpraten wethouder, belangengroepen aangehaakt houden op voortgang | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
Eind 2021 resultaat haalbaarheidsonderzoek en advies aanleveren aan gemeenteraad | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Interne communicatie: Externe communicatie: | ||
Overige informatie |