Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Deventer heeft inmiddels een mooie voorsprong op andere gemeenten doordat wij al een Omgevingsvisie hebben en een Bestemmingsplan met Verbrede Reikwijdte, het bestemmingsplan Deventer, Stad en Dorpen. Dat laatste gecombineerd met een verordening voor de gehele fysieke leefomgeving. De Omgevingswet gaat grote veranderingen teweegbrengen. We zetten ondanks de uitgestelde wet al flinke stappen om in 2022 overeenkomstig de wet te kunnen werken en we werken al voor een groot deel Omgevingswetproof. De samenleving is daarbij zoveel als mogelijk aan zet. Wij geven vooral de hoofdlijnen, ambities, en een set spelregels mee, overeenkomstig onze Omgevingsvisie. De belangen van omwonenden en andere belanghebbende worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. De gemeente blijft echter wel degene die uiteindelijk beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de komende woningbouwopgave te realiseren. We richten ons daarbij naast onze eigen inwoners, vooral op de zogenaamde creatieve stedeling. Om onze ambities invulling te geven zijn er 4.000 - 5.000 woningen nodig in de komende 10 jaar.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteiten stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals verankerd in de Omgevingsvisie, en inwoners waarderen het uiterlijk van hun woonomgeving in 2021 op 7,5. Dat is minstens op hetzelfde niveau als 2019 (laatstbekende cijfer).
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Omgevingswet
We versterken in Deventer het werken volgens de principes van de komende Omgevingswet.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Evenwichtige woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We huldigen de principes uit de Omgevingsvisie en de Woonvisie 2018 (benutten de bestaande kwaliteiten, waarbij inbreiding voor uitbreiding gaat).
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Bereikbaarheid Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer, en zetten in op het bevorderen van een duurzame vorm van mobiliteit. Het aantal inwoners dat (zeer) tevreden is over de bereikbaarheid van de eigen buurt is minimaal 66%.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Hogere inkomsten uit leges | 8.3 Wonen en Bouwen | Autonome afwijking | |
Als gevolg van de grote bouwactiviteiten lijkt het er op dat we meer legesinkomsten ontvangen dan begroot. Dat wordt vooral veroorzaakt doordat een aantal grote projecten kon worden vergund. Doordat er sprake is van een soort van kruissubsidie, waarbij de inkomsten voor de grotere projecten de kosten voor de kleinere projecten laag kunnen houden, levert dat dit positieve beeld op. Op basis van de huidige inzichten wordt voorgesteld de begroting bij te stellen met €800.000. In de eerste helft van 2022 zullen we de discussie over de legestarieven in de breedte voeren, met het oog op de komst van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging per 1 juli 2022. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Aanvullend budget Stadshof | 8.1 Ruimtelijke ordening | Overige afwijking | |
Voor het investeringsproject Stadshof is een extra budget van €40.000 nodig, voornamelijk veroorzaakt door aangetroffen asbest. Dit bedrag wordt geput uit de reserve Wonen boven winkels. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
1e Nota van wijziging Begroting 2022 | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2022 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 6.572 | 2.316 | 8.888 | 0 | 8.888 |
Baten | 3.553 | 1.368 | 4.921 | 800 | 5.721 |
Saldo | -3.019 | -948 | -3.967 | 800 | -3.167 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Aanvullend budget Stadshof | Lasten | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
---|---|---|---|---|---|---|
1e Nota van wijziging Begroting 2022 | Lasten | 0 | 490 | 140 | 440 | 440 |
Totaal lasten | 0 | 491 | 141 | 441 | 441 | |
Hogere inkomsten uit leges | Baten | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 800 | -491 | -141 | -441 | -441 |
Reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 363 | 363 | 363 | ||
Putting uit reserves | 85 | 1.429 | 1.514 | 0 | 1.514 |
Saldo | 85 | 1.066 | 1.152 | 0 | 1.152 |
Investeringen | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 413 | 413 | 413 | ||
Inkomsten tgv investeringen | 50 | 50 | 0 | 50 | |
Saldo | 0 | -363 | -363 | 0 | -363 |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2021 | 6.572 | 3.553 | -3.019 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 178 | -54 | -232 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 1.075 | 288 | -787 | ||
Beleid woonwagens en standplaatsen 2018 | -26 | -106 | -80 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 130 | 130 | 0 | ||
Voorjaarsnota 2021 | 295 | -295 | |||
2e kwartaalrapportage 2021 | 665 | 1.110 | 445 | ||
Totaal programma | 8.889 | 4.921 | -3.968 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2021 | 0 | 85 | 85 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 175 | 175 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 363 | 1.149 | 786 | ||
Beleid woonwagens en standplaatsen 2018 | 0 | 120 | 120 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 0 | -16 | -16 | ||
Totaal programma | 363 | 1.513 | 1.150 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | 4e kwartaalrapportage 2020 | 413 | 50 | -363 | |
Totaal programma | 413 | 50 | -363 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Aankoop en doorgang Stadshof | 8.1 | Op koers | ||