Bedrijventerrein A1
Projectnaam | Bedrijvenpark A1 | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | T. Walder | |
Rapportagedatum | 1 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van een nieuw bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark. Het totale projectgebied is circa 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. A1 Bedrijvenpark is voor Deventer een belangrijke ontwikkelingslocatie voor bedrijven. Deventer heeft lang geen uitbreidingsmogelijkheden gehad, waardoor grote nieuwvestigers en lokale bedrijven die wilden doorgroeien nergens terecht konden. A1 Bedrijvenpark is door haar aard en ligging zeer geschikt voor logistiek, duurzame maakindustrie en voor lokale bedrijven die willen doorgroeien. Oorspronkelijk betrof het terrein grondgebied van de gemeente Gorssel en provincie Gelderland. In een convenant (1999/2004) zijn diverse afspraken en beperkingen opgenomen voor A1 Bedrijvenpark. Dit gaat op voor milieucategorieën, bouwhoogtes, afstand tot de bebouwing en afspraken over grondwallen en bufferzones. Door het zorgvuldig inpassen van de belangen van flora en fauna wordt een kwalitatief goed plan verkregen waarin ecologische zones een belangrijke plek hebben gekregen en waarin bescherming van soorten, natuur-inclusief bouwen en een fijne werkomgeving vanzelfsprekendheden zijn. In mei 2013 is het bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark, 1e partiële herziening onherroepelijk geworden. Het exploitatieplan was al onherroepelijk. Hiermee was de weg vrijgemaakt om met de realisatie te starten. Per december 2014 is de onderdoorgang onder het spoor gereed en is de deur naar het bedrijvenpark echt open. Het oostelijke deel is bouwrijp gemaakt (wegen, terrein op hoogte brengen, NUTS, riool, etc.) en vanaf 2015 zijn de eerste bedrijven er zich gaan vestigen. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. Zo zijn er twee windmolens direct aangesloten op het terrein en er wordt iseen LNG tankstation gerealiseerd. Daarnaast zijn er op dit moment initiatiefnemers die onderzoek doen naar de haalbaarheid van waterstof als brandstof voor mobiliteit en naar opslag of uitwisselen van van energie via een smart energy hubin batterijsystemen. Doelstelling is om een toekomst vast bedrijvenpark te realiseren dat over 20 jaar nog steeds aantrekkelijk en concurrerend is om bedrijven te kunnen binden. De groene setting geeft ook invulling aan het duurzame karakter. Binnen het Exploitatieplan zijn op dit moment een 4-tal eigenaren aanwezig. De gemeente Deventer heeft (d.d. juli 2020), na de aankoop van de gronden Derks, ca. 50% van het nog uit te geven gebied in eigendom. Het raadsbesluit over de ontwikkelstrategie West in april 2020 heeft ertoe geleid dat niet alleen zelfrealisatie door de eigenaren mogelijk is, maar dat onder bepaalde voorwaarden ook de gemeente actief kan ontwikkelen. | ||
Besluitvorming | ||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); Gevraagde besluitvorming 2021: - Afspraken met andere grondeigenaren over ontwikkeling in deelgebied ‘West’; | ||
Projectfase | Realisatiefase |
Stand van zaken | ||
De verkoop van de gemeentelijke gronden in ‘Oost’ is voor een groot deel afgerond en er resteren niet veel kavels meer. De gemeente Deventer heeft tot en met 2020 ruim 30,8 ha. geleverd bij de notaris. Verkoop kavels Ten opzichte van Q2 zijn er weinig verschillen. In het oostelijk deel is nog circa 2,7 ha. te koop van de in totaal uitgeefbare 35,5 ha. In het eerste half jaar van 2021 is 1,78 hectare uitgegeven (gepasseerd bij de notaris). Er zijn 2 betaalde reserveringen van in totaal 2,4 ha. Daarnaast is er veel interesse voor het westelijke deel. Voor dit deel zijn nog geen opties, reserveringen of grondverkopen. De uitgiftestrategie voor het westelijke gedeelte is in het voorjaar van 2021 vastgesteld. Er zijn wel een aantal vrijblijvende gesprekken geweest met geïnteresseerde partijen, maar de uitgifte kan pas starten als afspraken zijn gemaakt met grondeigenaren en er een verkoopstrategie is opgesteld. Het geactualiseerde bestemmingsplan (BP) en exploitatieplan (EP) zijn op 23 september 2020 door de raad vastgesteld. Hiermee zijn de inbedding van de verbrede snelweg A1 en een aantal duurzame ambities georganiseerd. Aannemer Dusseldorp is geselecteerd voor het bouw- en woonrijpmaken van het westelijke gedeelte. Deze werkzaamheden zijn, op de gemeentelijke gronden, reeds gestart. Ondertussen wordt er gewerkt aan het realiseren van de 1-loket functie, zoals geadviseerd is in het rekenkameronderzoek. Met de andere eigenaren is de gemeente hierover uitgebreid in gesprek. Wanneer hier meer duidelijkheid over is zal de raad geïnformeerd worden en in het geval van grondaankopen zal dit ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. Verwacht wordt dat in het Q4tweede deel van 2021 een voorstel hierover naar het college gebracht kan worden. Mochten sluitende afspraken gemaakt worden met de andere eigenaren, dan kan het bouwrijpmaken en de uitgifte begin 2022 gestart worden. Hier is vanzelfsprekend geen zekerheid over. Voor de doorstart van Truckparking is een marktvraag uitgezet. Er vinden gesprekken plaats met mogelijke kandidaten. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | ||
Financiën | Op koers | |
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €28,7 miljoen is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De verwachting is dat zowel de lasten als baten dit jaar lager uitvallen. Dit komt doordat er minder grond is aangekocht en daardoor minder bouw- ,en woonrijp gemaakt is. Dit zelfde geld voor de baten. Deze vallen ook lager uit omdat er minder grond is verkocht en overgedragen. Voor zowel de lasten als baten geldt dat deze voor een grootste deel verschuiven naar 2022. Het effect op het resultaat is daardoor naar niet groot. Bij de jaarrekening 2020 was het tekort €29,5 miljoen. De bijstelling met € 0,7 miljoen naar € 28,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door aan de ene kant hogere geprognosticeerde opbrengsten (voordeel van ca. €0,5 mln.) minder rentelasten (voordeel ca. €0,15 mln) en diverse posten die leiden tot een voordeel (€0,2 mln) en aan de andere kant hoger geprognosticeerde aankoopkosten voor openbare ruimte in het westelijke deel (nadeel van €0,15 mln.). De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | ||
Afwijking begroting? | Ja | |
zie boven | ||
Afwijking investering? | Nee | |
Afwijking exploitatie? | Nee | |
Uitgangspunt is de GREX bij de jaarrekening 2021. Saldo contante waarde is €28,7 miljoen negatief. | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
Er zijn naast de verliesvoorziening 3 risico’s opgenomen in het risicodossier welke niet opgevangen kunnen worden in de grondexploitatie: 1. Meer inefficiënte kaveluitgifte dan rekening mee is gehouden (meer restkavels): 25% van €1,0 miljoen, netto € 0,25 miljoen. Het totaal netto risico is dan: €0,56 miljoen. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Voor 2021 is een nieuwe begroting opgemaakt. | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | |
Een deel van de werkzaamheden t.b.v. bouwrijp maken worden verschoven naar 2022 omdat er nog geen beschikking is over de gronden in ‘West’. Ook wordt verwacht dat verkoop van gronden iets vertraagd van najaar 2021 naar voorjaar 2022. De verwachte verkoop in dit transitiejaar (afloop van ‘Oost’, voorbereiding van ‘West’) met 1,78 ha. lager zal liggen dan de begroting (4 ha.). De exacte uitkomst hangt af van de snelheid van planvorming van een gegadigde in Oost en de snelheid waarmee de gemeente met de andere eigenaren afspraken kan maken voor de ontwikkeling in ‘West’. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Een belangrijke gesprekspartner bij de ontwikkeling is de dorpsraad Epse. Vanuit het verleden zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het A1 Bedrijvenpark Deventer in relatie tot het beperken ven de overlast voor het dorp Epse en bewoners die er vlak bij wonen. De afspraken uit 1999 en 2005 zijn omgezet in een bestemmingsplan en inrichtingsplan (2009/2012). In de praktijk blijft het belangrijk om de inzichten over de plannen en verschijningsvormen buiten met elkaar te bespreken. De dorpsraad, de gemeente Lochem en de gemeente Deventer spreken hier met regelmaat over. Daar waar mogelijk investeert Deventer extra in afschermend groen of tracht bedrijven te bewegen extra maatregelen (t.o.v. vigerende wetgeving) te nemen om overlast in de vorm van zicht of geluid verder te beperken. Dit lukt regelmatig, maar ook soms niet. | ||
Overige informatie | ||
Geen bijzonderheden. |
De Nieuwe Keizer
Projectnaam | De Nieuwe Keizer | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |
Rapportagedatum | 11 november 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Het project betreft de doorontwikkeling van het gemeentelijke pand "de Schouwburg, voormalig Filmhuis, Iris-kantoren en verhuur Kunstcircuit" aan de Keizerstraat tot een toekomstbestendig multifunctioneel cultuur- en zakelijk ontmoetingscentrum. In de VJN 2021 is een reservering opgenomen om voor het project De Nieuwe Keizer de verkenningsfase te starten. Bij besluitvorming over de VJN is amendement 10b.1 aangenomen, waarmee opdracht is gegeven om een informatiedocument op te stellen waarin de samenhang wordt geschetst tussen de plannen voor de Kien, het Plan van Aanpak Wonen en Voorzieningen en de Cultuurvisie 2019. In het document diende ook de informatie opgenomen die is verkregen tijdens de onderzoeken naar aanleiding van de bedrijfsvoering van de schouwburg. Om het door de Schouwburg ontwikkelde plan voor De Nieuwe Keizer op meerdere aspecten te kunnen vergelijken met alternatieven is voorgesteld om aan te sluiten bij de systematiek van de Leidraad grote projecten. Het informatiedocument Initiatieffase toekomst cultureel centrum, sept 2021, is op 6 en 27 oktober jl. besproken met de gemeenteraad. Op 1 december a.s. staat definitieve besluitvorming over het vaststellen van dit document op de raadsagenda. Hiermee start officieel de Verkenningsfase. De Verkenningsfase eindigt met de definitieve go / no go op het plan en het vrijgeven van de middelen behorende bij de realisatie fase. Inmiddels heeft de RvC van de Schouwburg de nieuwe directeur opdracht gegeven het voorkeursmodel verder uit te werken. De gemeente heeft als subsidieverstrekker en eigenaar van het pand in deze fase een toetsende rol. Naast het valideren van een kansrijke en gezonde businesscase, brengt de gemeente de randvoorwaarden in vanuit de diverse programma’s ten aanzien van het gewenste culturele en zakelijke programma, vanuit vastgoedbeleid, duurzaamheid en verschijningsvorm. | ||
Besluitvorming | ||
Projectfase |
Stand van zaken | ||
Voortgang | ||
Scope | ||
---|---|---|
Financiën | ||
Afwijking begroting? | ||
Afwijking investering? | ||
Afwijking exploitatie? | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | ||
Afwijking totaalplanning? | ||
Communicatie | ||
Communicatie | ||
Overige informatie |
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis
Projectnaam | Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | C. Verhaar | |
Rapportagedatum | 11-10-2021 | |
Basisinformatie Project | ||
De aanleiding voor het onderzoek naar een toekomstscenario voor Burgerweeshuis komt voort uit twee invalshoeken: cultuur en vastgoed. Het nadenken over de toekomst van deze culturele instelling is het afgelopen decennium een doorgaand proces geweest. Burgerweeshuis is sinds 1984 als jongerencentrum gevestigd aan de Bagijnenstraat en wordt sinds 1994 gebruikt als toonaangevend poppodium dat jaarlijks circa 70.000 bezoekers trekt. Het gemeentelijk pand (en de huurovereenkomst) is echter niet meegegroeid met de bedrijfssituatie. De programmering en activiteiten die Burgerweeshuis uitvoert zijn niet meer passend in en op de huidige locatie. Dit heeft geleid tot geluidsoverlast en onrust bij omwonenden van Burgerweeshuis. De geluidsoverlast speelt al langer; recentelijk is aan Burgerweeshuis naar aanleiding van geluidsmetingen een last onder dwangsom opgelegd. Hierdoor heeft Burgerweeshuis noodzakelijk de programmering moeten afschalen. Met dit project beoogt het college een volgende stap te zetten in de realisatie van een toekomstbestendig poppodium in de gemeente Deventer. In het Bestuursakkoord (2018) is hierover het volgende opgenomen: “Het Burgerweeshuis heeft plannen voor een grote verbouwing. In het najaar verschijnt een verfijningsonderzoek. Daarmee en met de Cultuurvisie, wordt duidelijk wat de behoeften en de mogelijkheden zijn en kunnen we keuzes maken. Zo komt een lang gekoesterde wens om het poppodium goede huisvesting te bieden, die past bij de kwaliteit van de programmering, dichterbij. Daarnaast willen we programmering die aantrekkelijk is voor jongeren en de instellingen worden daartoe uitgedaagd.” Momenteel blijkt dat handhaven van de huidige situatie aan de Bagijnenstraat een financieel gezonde exploitatie bemoeilijkt. In opdracht van de raad zijn twee scenario’s onderzocht voor het gemeentelijk cultureel vastgoed, in samenwerking met Burgerweeshuis: verbouwing van de huidige locatie of vestiging op een alternatieve locatie. Voor het scenario van een alternatieve locatie heeft de raad gevraagd tevens de mogelijkheden van fasering te onderzoeken en ter afronding van deze initiatieffase één voorkeursscenario voor te leggen. De raad heeft het college opgedragen het huisvestingsproject Burgerweeshuis aan te merken als groot project zoals bedoeld in de Leidraad Grote Projecten (Voorjaarsnota 2021, motie 10b.1). | ||
Besluitvorming | ||
Projectbesluitvorming: Huidige projectfase: | ||
Projectfase | Initiatieffase |
Stand van zaken | ||
Er is een projectteam geformeerd met Burgerweeshuis, productiehuis De Nieuwe Oost en gemeentelijke vertegenwoordiging vanuit financiën, vastgoed en cultuur. Er is opdracht gegeven aan 4advies voor een faseringsonderzoek op de havenlocaties. Er is opdracht gegeven aan Berenschot om een marktverkenning naar poppodia uit te voeren dat leidt tot een passende businesscase inclusief exploitatie voor de huidige locatie en de alternatieve locaties. Tot slot heeft een taxateur (BBH) de opdracht gekregen om de waarde van de Bagijnenstraat te bepalen en de taxaties van de alternatieve locaties uit de quick scan te actualiseren. E.e.a. dient als bouwsteen voor het Initiatieffase document huisvesting Burgerweeshuis dat voor eind 2021 aan uw raad wordt aangeboden. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Financiën | Op koers | |
Voor dit project is €90.000 geraamd in het plan van aanpak. | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking investering? | Nee | |
Afwijking exploitatie? | Nee | |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |
Q3 2021: In deze fase is het risico vooral of er een locatiebesluit kan worden genomen voor Burgerweeshuis en of deze locatie beschikbaar komt. Het gehele project richting (eventuele) realisatie van een nieuw Poppodium kent meerdere risico’s, te weten; politiek-bestuurlijke, maatschappelijke, financiële (in de exploitatie en de bouw), juridische, planning, omgevings- en technische risico’s. Deze zijn meegenomen in een uitgebreide risicoanalyse, onder begeleiding van de concern controller. Deze zal onderdeel worden van de stukken die eind november ter besluitvorming worden aangeboden aan uw raad. Nadere specificatie van de risico’s en de bijbehorende mitigerende maatregelen zullen onderdeel worden van de (eventuele) volgende fase in het project. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
In november wordt het collegevoorstel ingebracht bij B&W, waarna het raadsvoorstel wordt aangeboden aan de raad (uiterlijk december 2021). | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Communicatie wordt afgestemd met de programmamanager / portefeuillehouder in het PHO in verband met de huidige situatie aan de Bagijnenstraat en de relatie met omwonenden. | ||
Overige informatie |
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | F. Rorink | |
Rapportagedatum | 20 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (vmbo) en de sporthal Keizerslanden zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatiestudie, die is uitgevoerd door de gemeente Deventer, is besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid. Voor de school gaat het om het realiseren van onderwijsruimte voor vmbo leerlingen die ook praktijkonderwijs volgen. Voor de sporthal gaat het om het vervangen van de sporthal Keizerslanden. In 2017 zijn er moties (2017-1481) door de raad aangenomen die het uitgangspunt vormen voor de duurzaamheidsambities voor beide gebouwen. De raad wil dat bij de investering voor een nieuw duurzaam schoolgebouw en sporthal als uitgangspunt tenminste BREEAM ambitie excellent wordt gehanteerd. De moties moeten echter niet leiden tot een langere doorlooptijd en/of hogere projectkosten. De raad is begin juli 2021 geinformeerd via een raadsmemo dat de beschikbare budgetten niet toereikend zijn om volledig aan de motie te kunnen voldoen. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft het clubgebouw in eigendom. Het clubgebouw kan mogelijk worden ingepast in de planvorming. Voor een betere planvorming wordt tot en met 15 september onderzocht of de DSVeO kan verhuizen naar sportpark Rielerenk en korfbalvereniging Devinco naar De Marke Zuid. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier/Roelantflatlocatie. Afhankelijk hoe de locatie de Marke Zuid zich gaat ontwikkelen kan hiermee aansluiting gezocht worden. | ||
Besluitvorming | ||
Reeds genomen besluiten:
Waar nog besluit over genomen moet worden:
| ||
Projectfase | Verkenningsfase |
Stand van zaken | ||
Het project bevindt zich in de verkenningsfase (definitie). Voor zowel de sporthal als de school liggen er businesscases voor waarin de partijen zich kunnen vinden. De businesscases zijn ter informatie aangeboden aan het college van B&W op 6 juli 2021, de nota is conform aangenomen. De afspraken met Stichting Carmel College om de financiële dekking voor de extra 1.200 m² BVO rond te krijgen moeten nog wel conform de uitgangspunten uit de nota worden vast gelegd in een Ontwikkel- en realisatieovereenkomst. Conform de nota van 6 juli 2021 is op 15 juli 2021 een intentieovereenkomst getekend met de volgende partijen: De 6 genoemde partij gebruiken tot en met 15 september om te onderzoeken of een verhuizing van de DSVeO naar sportpark Rielerenk en Devinco naar de Marke Zuid een haalbaar scenario is. Deze verhuizing lijkt voor alle partijen voordelen te bieden ten op zichte van het basisscenario waarin de DSVeO met het huidige clubgebouw wordt ingepast in de nieuwe situatie. De gemeente Deventer verwacht op 15 september 2021 een Go / No Go van alle partijen, indien niet alle partijen zich kunnen vinden in de verhuizing gaat het project verder met het basisscenario. Met het Collegeakkoord en de intentieovereenkomst komt de start van de ontwerpfase in zicht. DSVeO heeft bedenktijd nodig om een aantal zaken te kunnen concretiseren. Er wordt vanuit gegaan dat dit in oktober afgerond kan worden en dat dan duidelijk wordt of de verhuizing door kan gaan. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
De businesscases voor de school en de sporthal zijn opgesteld volgens de meest recente vastgestelde ruimtelijke kaders (10.200m² BVO voor de school en een één op één vervanging van sporthal Keizerslanden, nota 2020-000641). Op basis van de nieuwe richtlijnen komen er in de nieuwe sporthal wel grotere sportvloeren. De sporthal wordt daarmee groter dan de huidige sporthal Keizerslanden. Hier is in de businesscase rekening mee gehouden. Het NOC-NSF werkt aan een nieuw technisch overzicht met alle actuele voorschriften voor toekomstige sportvloerafmetingen. Voor het schoolgebouw wordt er 10.200 m² BVO gerealiseerd, ipv de aanvankelijke 9.000 m² BVO. Ter dekking voor de 1.200m² BVO extra voor de school wordt de grond van de Marke Zuid, de Marke Noord en de locatie Boerhaave herontwikkeld tot woningbouw. De afspraken en uitgangspunten die voor de dekking van het budget zijn opgesteld met Stichting Carmel College en EHL worden vastgelegd in een Ontwikkel en Realisatie Overeenkomst tussen de gemeente Deventer en Stichting Carmel College. | ||
Financiën | Op koers | |
1. Nieuwbouw school : De financiële bijdrage voor de nieuwbouwschool is conform de VNG-norm voor onderhuisvesting. Voor 9.000m² BVO is dekking beschikbaar gesteld door de gemeente. Het gaat om een bedrag van €21,7 miljoen. De dekking voor de kapitaalslasten is beschikbaar in de begroting (conform 1e kwartaalrapportage 2021.) De extra 1.200m² BVO vraagt een gemeentelijke investering van €3,4 miljoen. Deze €3,4 miljoen wordt, zoals eerder besloten, gedekt uit de grondopbrengsten van de ontwikkellocaties: De Marke Noord, De Marke Zuid en de Boerhaave-locatie. De Marke-Noord en Zuid worden ontwikkeld door de gemeente. De Boerhaave-locatie door Stichting Carmelcollege (zij staan garant voor een bijdrage van € 750.000). Omdat de fasering van de investering en de winstneming uit grondexploitatie van elkaar verschillen, moet de financiële verwerking via een reserve (de reserve kapitaalslasten) verlopen: de kapitaalslasten van de € 3,4 miljoen investering worden onttrokken en de te realiseren winsten uit de grondexploitatie worden gestort in de reserve kapitaalslasten. Dit wordt begrotingstechnisch in de 2e kwartaalrapportage geregeld. Bij de 1e kwartaalrapportage 2021 is reeds een bedrag van €373.000 gestort in de reserve kapitaalslasten voor eventuele renteverliezen. Het risico bestaat dat bij latere winstneming hogere rentenadelen ontstaan dan voorzien. De Stichting Camelcollege / Etty Hillesum Lyceum bouwt voor eigen rekening en risico. Er vindt alleen verrekening plaats van de werkelijke indexering op basis van CBS die jaarlijks in september door de VNG voor onderwijshuisvesting bekend wordt gemaakt, zowel op het investeringsbedrag als op de verwachte opbrengsten uit de ontwikkellocaties. Er is gerekend met 3 procent per jaar. Met de huidige schaarste van bouwmaterialen ontstaat het risico dat de gebudgetteerde index niet toereikend is. Het is echter niet te voorspellen hoe de schaarste zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Er vindt een verrekening plaats op basis van de werkelijk gemaakte sloopkosten. In deze posten zit een risico. De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor de kosten van sloop.
De huidige sporthal Keizerslanden heeft nog een boekwaarde. Met het sportbedrijf is afgesproken dat de boekwaarde tussen nu en de realisatie van de nieuwe sporthal afgeboekt. Het gaat om een totaal bedrag van ca. € 120K.
| ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Hier zien we geen afwijkingen, omdat de bedragen worden opgenomen in de begroting van 2024. | ||
Afwijking investering? | Nee | |
Ten opzichte van het vastgestelde krediet in 2017 (€10,5 miljoen voor de school en €4,5 miljoen incl. BTW voor de sporthal) is er een afwijking in het totaal investeringsniveau. Voor de sporthal (incl scheidsrechtersvereniging) gaat het om een totaalinvestering van € 8.291.500 incl BTW, met als uitgangspunt één op één vervanging van sporthal Keizerslanden. College heeft besloten dat de ontwikkelingen op de Marke Zuid voor de 9.000m² BVO school en de één-op-één vervanging van de sporthal als autonome ontwikkelingen kunnen worden aangemerkt. De overige 1.200m² BVO school wordt aangemerkt als nieuw beleid. Het budget dat hiervoor nodig is, is geraamd op € 3,4 mln. | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | |
Nvt, er is nog geen sprake van exploitatie | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
Kansen: Risico’s | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
nvt. | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
De planning is ten opzichte van de vorige kwartaal rapportage enigszins veranderd en aangepast nav de vastgestelde businesscases. We verwachten dat de school voor het schooljaar 24/25 in gebruik genomen kan worden en dat de sporthal in 2023 opgeleverd kan worden. Het opleveren van de sporthal in 2023 is van belang om gebruik te kunnen maken van de SPUK-regeling. In de begroting is er rekening mee gehouden dat we gebruik maken van de SPUK-regeling. School: Sporthal: | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (bouwheer school), Sportbedrijf, DSVeO, Devinco en de diverse sportverenigingen die gebruik maken van sporthal Keizerslanden. Stichting Carmelcollege en Etty Hillesum Lyceum zijn actief betrokken bij de realisatie van het schoolgebouw, de school is immers Bouwheer voor de school. Het Etty Hillesum Lyceum draagt zelf zorg over het informeren en/of betrekken van hun medewerkers, de leerlingen en de ouders in het proces. Sportbedrijf is actief betrokken bij het realiseren van de sporthal. Het sportaccommodatiebeleid moet straks uitwijzen welke sportverenigingen gebruik gaan maken van de nieuwe sporthal. Deze sportverenigingen worden geinformeerd over de verdere ontwikkelingen door Sportbedrijf. Met DSVeO en Devinco is op regelmatige basis overleg geweest over de voortgang en ontwikkelingen. In de komende tijd worden er concrete afspraken gemaakt met deze partijen. De omwonenden zijn nog niet betrokken in het proces. Voor communicatie naar buiten toe is er een communicatiekalender opgesteld. Met EHL, Sportbedrijf en de DSVeO is er een werkgroep opgericht om de communicatie in goede banen te laten leiden. De gemeente is in de lead mbt de communicatie naar buiten toe. De andere partijen sluiten aan op de communicatiemiddelen die zijn opgesteld door de gemeente om hun eigen achterban te informeren. In november of december 2021 wordt een informatieavond voor omwonenden gepland. | ||
Overige informatie |
Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |
Rapportagedatum | 1 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Op 1 juli 2022 moet de gemeente Deventer klaar zijn om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning) en dat de werkprocessen en systemen hiertoe zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf 1 juli 2022. Maar dan zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende instrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande wetten en regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de jaren 2022 en verder werken aan de invulling van eigen regels waar wij dat willen. De implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd en geborgd. | ||
Projectfase | Realisatiefase |
---|
Besluitvorming | ||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten:
| ||
Stand van zaken | ||
Het nieuwe Plan van Aanpak is vastgesteld. Per 1 januari 2019 is een nieuwe fase gestart, te weten de transitiefase. We werken op basis van 7 pijlers, te weten digitalisering, omgevingsvisie, omgevingsplan, processen, anders werken, participatie en monitoring. De ingangsdatum van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 juli 2022. Door de nieuwe ingangsdatum zal inhoudelijk het werk niet veranderen. In mei 2021 is agile werken geïntroduceerd om op 1 juli 2022 Omgevingswet proof te zijn in het primaire proces. Hiermee zorgen we er voor dat alle noodzakelijke besluiten zijn genomen en ingebed zijn in de processen om klaar te zijn voor de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. We verwachten ook geen frictiekosten, wel kunnen door de langere termijnen de kosten iets toenemen. Per pijler zal de stand van zaken verder worden toegelicht. Wegwijzer kerninstrumenten Omgevingsvisie De casussen hebben veel inzichten opgeleverd, die we nu vertalen in een werkwijze. Hierin zijn eigenaarschap, integrale afweging op beleidsniveau en het beheer van de omgevingsvisie, zaken die in de organisatie belegd moeten worden. Tenslotte is er een start gemaakt met het meetbaar maken van de ambities uit de omgevingsvisie, deze worden vervolgens gerelateerd aan de ambities, doelstellingen en indicatoren in de programmabegroting. Bestuurlijke communicatie en besluitvorming Werkprocessen Personeel en organisatie Omgevingsplan De projectgroep Omgevingsplan is vormgegeven en ingeregeld voor de periode 2021/2022. In deze projectgroep zitten medewerkers van verschillende teams en vertegenwoordiging van de Omgevingsdienst. Dit projectteam voert de regie op de verschillende acties die nodig zijn om het omgevingsplan te ontwikkelen. Om het kennisniveau op peil te brengen is een intern opleidingstraject omgevingsplan uitgevoerd. Aan deze training zijn, naast de projectgroepleden, ook nog meer collega's aangesloten. Hierdoor is het mogelijk om kennis breder binnen de organisatie te verspreiden. De projectgroep is er in eerste instantie op gericht om de minimale acties voor het omgevingsplan die nodig zijn bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet in beeld te brengen en te realiseren. Het projectteam heeft een aantal bouwstenen opgeleverd voor het plan van aanpak voor het omgevingsplan. In dit plan van aanpak wordt richting geven aan het proces voor het verder ontwikkeling en fasering van het omgevingsplan. Het plan van aanpak wordt gedeeld met het college en de Raad. Participatie Digitalisering Voor het maken en publiceren van toepasbare regels werken we met BerkeleyBridge. Hiermee kunnen we check- en aanvraagformulieren worden gemaakt en worden aangeboden via het nieuwe Omgevingsloket. Voor het oefenen met toepasbare regels trekken we regionaal op. Omdat dit een nieuwe tak van ‘sport’ is, zetten we vooral in op het vergaren van kennis, bepalen wat klaar moet zijn op 1 juli en wat is er nodig om als 1 overheid op te treden richting een initiatiefnemer (1 loket, 1 overheid). Hierbij is het ons (Deventer) gelukt om een eigen check te maken voor de activiteit uitrit en deze zichtbaar te maken in het nieuwe Omgevingsloket. Wij hebben voor het maken en publiceren van omgevingsdocumenten TerceraGo aangeschaft. Wij zijn gestart met het oefenen met de plansoftware. Het is voor de medewerkers niet alleen een nieuw pakket maar ook echt een geheel nieuwe manier van werken. Het wordt spannend wat er landelijk beschikbaar komt eind september/begin oktober in het DSO en of het voldoet aan de bestuurlijke afspraken. Na de nieuwe release van het DSO met name op dit plangebied zullen de softwareleveranciers de bestaande plansoftware hierop moeten aanpassen. Dit zal naar verwachting wel enige weken duren. Naar verwachting hebben we dan ca 6 maanden de tijd op te oefenen, maar dit is wel afhankelijk van wat landelijk beschikbaar komt en de snelheid waarmee leveranciers de software hebben aangepast. Het risico bestaat dus dat we minder oefentijd hebben. Een belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein (Powerbrowser2020) wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. PB2020 heeft een grote update ondergaan en kunnen we blijven gebruiken voor het ontvangen en verlenen van omgevingsvergunningen en meldingen onder de Omgevingswet. Technisch gezien hebben de we de noodzakelijke koppelingen gelegd: Ons beeld is dat wij de vergunningketen goed werkend zullen krijgen voor 1 juli 2022. Datagedreven werken/monitoring | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||
Financiën | Behoeft aandacht | |
De dekking bestaat uit diverse posten. De raad heeft via 3 besluiten (begroting 2016, 2e kwartaalrapportage 2018 en 1e kwartaalrapportage 2019) €1.790.000 eenmalig beschikbaar gesteld. Aanvullend heeft de raad middelen beschikbaar gesteld om de basisregistraties op orde te brengen. Dit gaat om een bedrag van €1.062.500. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemmingsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar (inclusief overhead). De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep en het opleidingsbudget vanuit personeel en organisatie. | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking investering? | Nee | |
Afwijking exploitatie? | Nee | |
Er zijn op dit moment geen afwijkingen van de begrote exploitatiekosten. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||
Activiteit | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | 190.000 | 190.000 | 190.000 |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 145.000 | 67.500 | 42.500 | 42.500 |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 120.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Subtotaal informatiearchitectuur | 455.000 | 357.500 | 332.500 | 332.500 |
Instrumenten | ||||
Omgevingsvisie | 97.400 | 52.800 | 19.200 | 0 |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | 171.500 | 171.500 | 87.500 |
Subtotaal instrumenten | 268.900 | 224.300 | 190.700 | 87.500 |
Werkprocessen | 90.800 | 75.800 | 71.800 | 64.800 |
Anders werken en organiseren | 119.800 | 57.400 | 57.400 | 57.400 |
Communicatie en participatie | 69.800 | 47.400 | 47.400 | 47.400 |
Organisatie | 215.400 | 134.200 | 86.600 | 72.600 |
Subtotaal raming | 1.219.700 | 896.600 | 786.400 | 662.200 |
Subtotaal reeds gedekt | 1.219.700 | 546.600 | 486.400 | 462.200 |
Subtotaal aanvullend benodigd | 0 | -350.000 | -300.000 | -200.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2021 | Afwijkingen |
---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 245.000 | Inclusief 100.000 Budgetoverheveling |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 153.414 | Inclusief 33.414 Budgetoverheveling |
Subtotaal informatiearchitectuur | 588.414 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 97.400 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | |
Subtotaal instrumenten | 268.900 | |
Werkprocessen | 190.800 | Inclusief 100.000 budgetoverheveling |
Anders werken en organiseren | 119.800 | |
Communicatie en participatie | 69.800 | |
Organisatie | 215.400 | |
Subtotaal raming | 1.453.114 | |
Reeds gedekt eenmalige budgetten | 500.000 | |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 509.700 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Budgetoverheveling uit 2020 | 233.414 | |
Subtotaal dekking | 1.453.114 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
---|---|---|
Vooralsnog stellen we voor de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) op te vangen binnen het projectbudget zelf door als ze zich voordoen andere keuzes te maken. In mei 2021 heeft de minister besloten om de Omgevingswet met een jaar uit te stellen. De koepels waaronder de VNG zijn op dit moment in gesprek met de minister over de financiële gevolgen van dit uitstel. Gemeenten moeten hoogstwaarschijnlijk extra kosten maken voor de implementatie van de Omgevingswet. In het interbestuurlijke financiële akkoord over de Omgevingswet uit 2016 is overeengekomen dat de verschillende overheden de implementatie kosten zelf dragen en dat over de verwachte maatschappelijke baten geen korting zal komen. Onderzocht wordt hoe moet worden omgegaan met deze extra kosten. Dit kan invloed hebben op de begroting Omgevingswet van Deventer. Risico (nr 6) Menselijke capaciteit ondanks beschikbare middelen niet op de markt te verkrijgen en andere prioriteiten. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Voor de Omgevingswet wordt gewerkt aan participatiebeleid waaraan initiatiefnemers moeten voldoen, indien zij een initiatief hebben. Ook neemt de gemeenteraad vóór invoering van de nieuwe wet een besluit over verplichte participatie en adviesrecht. In het najaar 2020 zijn we hierover in gesprek geweest met college en raad. Er is een nieuwe planning gemaakt voor activiteiten rondom de Omgevingswet, ook voor college en raadsleden. De algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt in 2021 opgestart. Landelijk is hiervoor een toolkit ontwikkeld, waarvan we ook in Deventer gebruik kunnen maken. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
---|---|---|---|---|
1. Uitloop planning | 25% van €400.000 | €100.000 | Vaststellen PvA en goede beheersing | €0 |
2. Invoering wetgeving vertraagt | 10% van €500.000 | €50.000 | Goed aansluiten op landelijke ontwikkelingen | €25.000 |
3. Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | €1.000.000 | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. | €500.000 | |
4. Onvoldoende capaciteit in de organisatie en grote werkdruk, waardoor duurdere inhuur nodig is | €500.000 | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. | €175.000 | |
5. Kwaliteit DSO onvoldoende, waardoor er gewerkt moet gaan worden met systemen die tijdelijk naast elkaar functioneren. De dienstverlening voor inwoners en bedrijven zal hierdoor dalen. | - | Als Deventer kunnen we alleen proberen de gevolgen te beperken door het opzetten van een goede communicatie. We hebben geen invloed op de voortgang van het DSO project. | - | |
6. Onvoldoende kwalitatieve en kwantitatieve capaciteit op de arbeidsmarkt om de implementatievan de omgevingswet professioneel te begeleiden. | - | We overleggen tijdig met teammanagers welke capaciteit beschikbaar moet zijn. | - |
Poort van Deventer
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 4 projecten, namelijk: S/Park, Stadsentree, Gasfabriekterrein en het projectoverstijgende "Mobiliteit Poort van Deventer". De vier projecten worden hierna afzonderlijk beschreven. |
---|
Gasfabriekterrein
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | T. Walder | |
Rapportagedatum | 12 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer die tenminste budgettair neutraal is. Enerzijds dus een strategische ontwikkeling, die goed is voor de stad en bijdraagt aan diverse doelen, en anderzijds het doel om minsten een neutraal en het liefst een project met een positief projectresultaat af te sluiten. | ||
Besluitvorming | ||
| ||
Projectfase | Realisatiefase |
Stand van zaken | ||
- Een aantal gebouwen op het Gasfabriekterrein zijn eind 2016 verkocht. Na renovatie zijn deze gebouwen ingezet om de “Campus Gasfabriek” vorm te geven. Inmiddels zijn hier 60 kleine bedrijven gevestigd met in het totaal 250 fte. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Inhoudelijk vormt de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor die ontwikkeling. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek”. Voor de Poort van Deventer Noord wordt een inventariserend onderzoek en een ontwikkelingsperspectief opgesteld vanuit eigenaren in het gebied in samenspraak met de gemeente. | ||
Financiën | Op koers | |
Bouwrijpmaken/civieltechnische werkzaamheden Plankosten Opbrengsten Omdat de kavel Vila Kakelbont (Fittershuisje) gereserveerd wordt voor een eventuele ontsluitingsweg is een risicoreservering gedaan voor de te derven grondopbrengsten. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking investering? | Nee | |
Het Gasfabriekterrein kent een tekort van €0,25 mln. en is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €0,25 miljoen (netto contact per 1-1-2021) is bij de zomeractualisatie afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | |
Geen extra exploitatiekosten, maar een deel van de opbrengsten en kosten schuift door naar 2022 (zie hiervoor). Wordt bij de actualisatie van de grex verwerkt. | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |
Er zijn geen risico's die ten laste van het gemeentelijk weerstandvermogen komen. Zoals aangegeven is er een risico voor mogelijk gederfde grondopbrengst vanwege reservering kavel Fittershuisje voor mogelijke ontsluitingsweg achter S/park langs. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Zie boven | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Poort van Deventer-Noord, overleg met potentiele kopers en tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | ||
Overige informatie | ||
In samenwerking met beleid (RO en Economie) is in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” opgenomen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. Door de gesprekken met potentiële kopers kan deze omschrijven verder ingekleurd worden. Dat krijgt een plek in de eerder genoemde stedenbouwkundige schets. |
Stadsentree (Teugseweg)
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | T. Walder | |
Rapportagedatum | 15 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Het betreft de ontwikkeling van gemeentelijke gronden voorheen bekend onder de naam Bergweide 5.2, onderdeel van het voormalige complex Groot Bergweide. Onder de naam Teugseweg maakt het nu, tezamen met het Gasfabriekterrein, deel uit van het cluster Stadsentree. De Stadsentree omvat de gronden van de gemeente, Postillion en McDonalds. In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De oorspronkelijke gemeentelijke grondexploitatie is sinds 2015 onderdeel geworden van een gebiedsontwikkeling dat werd getrokken door ontwikkelaar Explorius met de werktitel ‘Deventer Experience’. Het plan voorzag in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldeed aan de uitgangspunten van de Structuurvisie Stadsassen. Tussen de gemeente en Explorius was een intentieovereenkomst gesloten waarin afgesproken was dit initiatief op haalbaarheid te onderzoeken en verder uit te werken. Daarin was ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. Deze samenwerking is in 2021 beëindigd en de ontwikkelingen zijn tijdelijk gepauzeerd in afwachting van de uitkomsten van het project Mobiliteit Poort van Deventer. | ||
Besluitvorming | ||
| ||
Projectfase | Verkenningsfase |
Stand van zaken | ||
Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Verwezen wordt naar het project Mobiliteit Poort van Deventer. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is in overleg, en met wederzijdse instemming, met Explorius de intentieovereenkomst beëindigd. Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius is het project tijdelijk gepauzeerd. Zodra de resultaten van het project Mobiliteit Poort van Deventer bekend zijn wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Postillion heeft de grondposities van Explorius inmiddels overgenomen. Explorius is in dit gebied dus helemaal buiten beeld. Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats is geprojecteerd op de grond van het Postillion. Met Postillion is na beëindiging van de samenwerking met Explorius overeenstemming bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. Op basis daarvan wordt onderhandeld over de gemeentelijke bijdrage. De bijdrage wordt verstrekt in de vorm van een huur door de gemeente waarmee de openbare beschikbaarheid kan worden gegarandeerd. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland. Het betreft middelen die Gelderland ter beschikking worden gesteld ter compensatie van het opheffen van de bestaande carpoolplaats. Vooralsnog zijn de gelden nog gereserveerd door Gelderland, maar dit zorgt wel voor enige tijdsdruk op de realisatie. In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. Met de initiatiefnemer Greenledwall is inmiddels ambtelijke overeenstemming bereikt over een huurovereenkomst van de grond waarop de mast wordt opgericht. Zodra b&w instemt met de overeenkomst kan Greenledwall een aanvraag voor een omgevingsvergunning indienen. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Door beeindiging van de activiteiten nvt In het eerste kwartaal van 2021 heeft het college een definitief besluit genomen over het beëindigen van de medewerking aan het initiatief van Explorius. | ||
Financiën | Behoeft aandacht | |
Alhoewel de grondexploitatie al langer loopt dan de afspraken met Explorius wordt de huidige grondexploitatie dit jaar wordt afgesloten. Afsluitingen vinden plaats bij het opstellen van de jaarlijkse actualisatie aan het eind van het jaar. Zodra de grondexploitatie Teugseweg, onderdeel van het Cluster Stadsentree, wordt afgesloten dient de boekwaarde te worden afgeboekt. Deze bedraagt op 1-1-2021 € 636.000. Naar verwachting kan dat worden opgevangen met de vrijvallende middelen uit de aangelegde verliesvoorziening (€ 247.000) en het aangehouden weerstandvermogen (€ 425.000). De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | ||
Afwijking begroting? | Ja | |
Zie hierboven | ||
Afwijking investering? | Ja | |
Zie hierboven. | ||
Afwijking exploitatie? | Ja | |
Zie hierboven | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |
Het netto risicoprofiel bedraagt €375.000, verband houdend met de grotere onzekerheden over het voortzetten van de grondexploitatie. Nadere toelichting: In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen: - Niet volledig kunnen verhalen kosten infra (€0,3 miljoen, kans van optreden 50%); Per saldo wordt er een beroep gedaan op het specifiek weerstandsvermogen van € 0,375 miljoen. Beëindiging van de grondexploitatie zonder ontwikkeling of verkoop van de gronden is niet als risico opgenomen. De omvang van het risicoprofiel is, tezamen met de aangehouden verliesvoorziening, toereikend de boekwaarde af te waarderen. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Ja | |
Zie hierboven | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | |
Zie hierboven | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Alle partijen zijn volledig geinformeerd. | ||
Overige informatie | ||
n.v.t. |
S/Park
S/Park
Projectnaam | Poort van Deventer - S/Park | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | T. Walder | |
Rapportagedatum | 30 september 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Positionering: S/park is een ecosysteem van industrie, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten op het gebied van hoog-reactieve/veeleisende chemie en technologie (o.a. veilige ontwikkeling, productie, verwerking en transport). Door deze specifieke positionering onderscheidt het S/park zich van bestaande (inter)nationale chemie campussen. Propositie: Bedrijven, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten krijgen tegen commercieel aantrekkelijke prijzen toegang tot een ecosysteem dat o.a. bestaat uit een kennis- en bedrijvennetwerk, R&D-faciliteiten, testvoorzieningen, een incubator, educatie/trainings- en algemene voorzieningen. Op het S/park kunnen zij samen nieuwe kennis, competenties, toepassingen en producten ontwikkelen, processen opschalen en optimaliseren, en nieuw talent onderwijzen en trainen. Ambitie: De Initiatiefnemers hebben de scherpe ambitie gesteld om een ecosysteem te creëren dat met voldoende kritische massa wereldwijde impact kan behalen met chemische en procestechnologische innovaties. Vertaald in cijfers ziet deze ambitie er als volgt uit: S/park begint met 315 fte, om binnen zeven jaar een totaal van 600 fte te bereiken (inclusief R&D medewerkers van Nouryon, exclusief 50 gebruikers gerelateerd aan educatie). | ||
Besluitvorming | ||
Samenwerkingsovereenkomst Deventer Open Innovatie Centrum (DOIC) 2017-01524 | ||
Projectfase | Realisatiefase |
Stand van zaken | ||
De eerste termijn van het project liep af op 31 december 2020. Op deze datum worden, zoals in het contract (SOK) bepaald, de indicatoren ‘nieuw fte's” en ”omzet’ geïnventariseerd. Beide indicatoren blijven ver achter bij de verwachting. Daarom heeft de raad tot een “no go” besloten voor de tweede fase van de SOK. Verder vraagt de raad om een verkenning te doen naar de mogelijkheden van een plan B, en zolang de gesprekken daarover lopen het blote eigendom van de grond vooralsnog niet terug te leveren aan Nouryon. Immers de locatie is nog steeds kansrijk voor een ontwikkeling met hoogwaardige werkgelegenheid. De gesprekken over een plan B lopen en bieden perspectief op het gevraagde plan B. Om de gesprekken in tijd iets meer ruimte te geven hebben de partijen onderling afgesproken en vastgelegd dat de teruglevering van het blote eigendom van de grond van de gemeente terug naar Nouryon, is verlengd tot einde 2021. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Zie hiervoor projectbeschrijving. Ten aanzien van de aanwezige bodemverontreiniging is er in de SOK bepaald dat de verantwoordelijkheid hiervoor blijft bij Nouryon. | ||
Financiën | Behoeft aandacht | |
De gemeente beschikt over een reserve waaruit de canon erfpacht de eerste zeven jaar wordt betaald. Dit omdat de afspraak in de SOK is gemaakt dat S\park niet zal worden belast met erfpacht voor deze eerste 7 jaar. Op basis van dit punt liggen de financiën op “koers”. Dit aspect staat op rood omdat de financiële resultaten van S/Park achter zijn gebleven bij de prognoses uit het businessplan. Om deze reden heeft de gemeentraad besloten tot een "no go” voor de tweede fase van het project. | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking investering? | Ja | |
De hoeveelheid investeringen in S/Park door de BV (waarin HMO en Nouryon participeren) is achtergebleven bij de prognoses uit het businessplan, reden voor de gemeenteraad om tot een ‘no go”te besluiten voor de tweede fase van het project. | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | |
nvt | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met twee risico’s: - S/Park wordt geen succes en partijen beëindigen de samenwerking na 7 jaar. In dat geval lijkt doorexploiteren middels erfpacht ook geen optie en kan de gemeente de grond zelf op een alternatieve manier gaan ontwikkelen en/of verkopen. Een verkenning van dit scenario laat zien dat de grond dan een herontwikkelingswaarde van ca. €3,5 miljoen vertegenwoordigt. Dat zou leiden tot een afwaardering van €4 mln (de gemeente heeft immers al €7,5 miljoen geïnvesteerd). De kans dat zich een dergelijk scenario voordoet, is voorzichtigheidshalve bepaald op 20%. Het netto risico waarvoor weerstandvermogen moet worden aangehouden bedraagt derhalve €800.000, -; Beide risico's blijven opgenomen in het weerstandsvermogen zolang de gesprekken over een plan B nog lopen. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Overige informatie | ||
n.v.t. |
Verkeersinfrastructuur
Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | F. Rorink | |
Rapportagedatum | 12 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Aanleiding Project Projectopdracht Om het mobiliteitsnetwerk op de hoofd-verkeersassen in Deventer (afrit 23 en 24) in het algemeen en specifiek voor het gebied Poort van Deventer in het bijzonder te verbeteren om bestaande verkeersknelpunten aan te pakken. Om de knelpunten aan te pakken en tegelijkertijd onze positie als vestigingsstad te versterken wordt geadviseerd om 8 deelprojecten nader te onderzoeken en uit te voeren. De gemeenteraad stelde in de begroting 2021 EUR 133.875,-budget beschikbaar om de aanbevelingen verder onderzoeken op haalbaarheid in relatie tot de aspecten draagvlak bij organisaties en ondernemers, investeringskosten en verkeerskundig effectiviteit. In het voorjaar / zomer 2021 werd de verkeerskundige effectiviteit samen met Goudappel Coffeng onderzocht en op basis van de resultaten worden op dit moment de investeringskosten en het draagvlak nader onderzocht. | ||
Besluitvorming | ||
Initiatief + definitiefase. - Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020 | ||
Projectfase | Verkenningsfase |
Stand van zaken | ||
Resultaat verkeerskundige effectiviteit Royal Haskoning DHV doet in het rapport “Slimme en schone mobiliteit in de Poort van Deventer” een achttal aanbevelingen voor maatregelen om de bereikbaarheid van de Poort van Deventer te verbeteren. In de uitwerking heeft Goudappel zich gericht op de verkeerskundige effecten voor automobiliteit. Vanuit dat oogpunt richt het onderzoek van Goudappel zich op het effect van de maatregelen 1&8, 3, 4 en 6 op de verkeerscapaciteit. Deze maatregelen zijn modelmatig doorgerekend. Hieronder per maatregel een korte beschouwing + een tussentijds standpunt. - Maatregel 1 + 8: Aanleg verbindende infrastructuur tussen Teugseweg en Zutphenseweg en het verplaatsen van de hoofdaansluiting van de Gasfabriek. De nieuwe aansluiting zorgt daarmee voor een evenwichtige verdeling van het verkeer over het bedrijventerrein, waardoor het gebied ook tijdens de avondspits beter bereikbaar wordt. Tegelijkertijd geeft dit meer risicospreiding bij blokkades of ongevallen. De ontsluitingsweg biedt bovendien een impuls aan de ontwikkelingsmogelijkheden in het gebied. Aandachtspunt vormt de verkeersveilige inrichting van de aansluiting aan de noordzijde van de Zutphenseweg. Goudappel concludeert dat een “intern verbindende wegenstructuur” en een (directe) “aansluiting Gasfabriek” op de Zutphenseweg verkeerskundig gezien sterk de voorkeur heeft boven de huidige situatie. Het effect op het drukke kruispunt is niet heel groot, maar levert een positieve bijdrage. De interne route leidt naar verwachting tot een 2% minder verkeer op het kruispunt. Deze maatregel heeft een waardevolle toevoeging ook in combinatie met de andere maatregelen. Afgaande op de resultaten uit het rapport heeft het verkeerskundig, maar ook met oog op de economische ontwikkeling van het gebied, significante meerwaarde om de interne verbindingsweg aan te leggen. Gemeente is in gesprek met grondeigenaren de mogelijkheid van een ontsluitingsweg aan het verkennen. - Maatregel 2: Aanleg voet / fietsverbinding over het water. - Maatregel 3: Aanleg extra rijstrook Deventer richting A1 Aanvankelijk was in deze maatregel ook de aanleg van 2 rijstroken stad uit rechtsaf de A1 op richting Apeldoorn meegenomen. Dat deel van de maatregel is inmiddels gerealiseerd en functioneert. - Maatregel 4: Terugbrengen van de Zutphenseweg ten noorden van de Hanzeweg tot 2x1 rijstrook; Dit alternatief is gemodelleerd in 3 varianten: De varianten zijn bezien in het perspectief van het “dakpanprincipe”, waarbij het verkeer zoveel als mogelijk naar de buitenste randwegen van de stad wordt “gedrukt”. Het reducerende verkeerseffect op het kruispunt Zutphenseweg – Visbystraat van de maatregel 2x1 rijstrook op de Zutphenseweg komt voor de verschillende varianten uit op een verlaging van 1,4% voor variant 1, een verlaging van 1,2% voor variant 2 en een verlaging van 9,5% bij variant 3. Het grote effect voor de derde variant laat zien dat het dakpanprincipe werkt en dat de effecten hiervan op de kruising aanzienlijk zijn. Op dit moment worden 2 ontwerpprincipes nader uitgewerkt, afgestemd op de ontwikkelingen op het gasfabriekterrein en op haalbaarheid onderzocht. Voor en nadelen van beide opties worden in beeld gebracht -Maatregel 5: Versterken fietsnetwerk - Maatregel 6 "Slimme Knip" Zweedsestraat (juiste verdeling van verkeer); De verwachting is daarnaast dat de relevantie van de knip is afgenomen nu de A1is verbreed. Die capaciteit biedt ruimte aan verkeer vanuit de Vijfhoek/Colmschate om via afrit 24 in plaats van 23 te rijden. Hierdoor neemt ook de verwachte verkeerbewegingen over de Zweedstraat in de ochtend- avondspitsen af. Helaas is dit door corona niet getest in de praktijk. Als Goudappel de relatie legt tussen de omvang en impact van een knip en het verwachte ontlastende effect op het kruispunt Zutphenseweg – Visbystraat, dan concludeert zij dat hoewel deze 4% is er ook forse nadelen zijn. De afweging zal moeten worden gemaakt of de situatie voor een verstrekkende azijn maatregel als de knip nu urgent genoeg is, of dat met de andere maatregelen een vergelijkbaar of zelfs beter effect kan worden gerealiseerd. - Maatregel 7: Verplaatsen tankstation Geen groot effect op de afwikkeling van autoverkeer / vrachtwagens op het drukke kruispunt zelf en daarom niet meegenomen in de doorrekening van Goudappel. De intentieovereenkomst met Explorius is beeindigd. De maatregel wordt in de 2e helft van 2021 nader beschouwd ter voorbereiding op het einde van de huidige exploitatieovereenkomst welke gemeente heeft met BP. Een verbeterde fietsstructuur in het gebied “Stadsentree” kan het beginpunt zijn van overleggen met grondeigenaren over toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Het advies en overleg met Goudappel heeft ons naast bovenstaand de volgende inzichten gegeven | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Financiën | Op koers | |
Analyse op hoofdlijnen Er is EUR 133.059,- budget beschikbaar | ||
Afwijking begroting? | ||
Afwijking investering? | Nee | |
Afwijking exploitatie? | Nee | |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
Het project / proces bevind zich in de initiatief /. Definitiefase en voor een klein deel in de voorbereidingsfase. Er worden nog geen contracten aangegaan en/of het project bevat geen uitvoeringsfase. Belangrijkste risico’s en beheersmaatregelen staan onderstaand weergegeven. 1. Opgeleverde producten / eindadvies sluit niet aan bij actuele behoefte van dat moment van de stad en/of projecten welke in voorbereiding / uitvoering zijn in gebied Poort van Deventer. Beheersmaatregel: aangehaakt blijven op lopende projecten, regelmatig afstemming met regie en programmamanager, flexibel blijven en zo nodig bijstellen einddoel en op te leveren producten, regelmatig bijpraten wethouder, belangengroepen aangehaakt houden op voortgang | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
Eind 2021 resultaat haalbaarheidsonderzoek en advies aanleveren aan gemeenteraad | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Interne communicatie: Externe communicatie: | ||
Overige informatie |
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | C. Verhaar | |
Rapportagedatum | 11-10-2021 | |
Basisinformatie Project | ||
De gemeente Deventer heeft het landelijk Klimaatakkoord en haar eigen doelstellingen uit de omgevingsvisie vertaald in het Energieplan Deventer en nader uitgewerkt in de transitievisie warmte. Een belangrijk onderdeel van het Energieplan is het realiseren van 10.000 aardgasvrije woningen in 2030. Sinds 2017 wordt hier met de strategische partners in de stad (corporaties en netwerkbedrijf Enexis) invulling aan gegeven op basis van de uitvoeringsagenda FBW: Fossielvrij en Betaalbaar Wonen. Onderdeel van de Uitvoeringsagenda is het in uitvoering brengen van kansrijke projecten. Het verduurzamen van de wijk Zandweerd is hierbij aangewezen als potentieel kansrijk project omdat – naast de nieuwbouw in de Tuinen van Zandweerd – nu veel renovatieprojecten door de corporaties worden gestart en ten noorden van de wijk een duurzame warmtebron in de vorm van de RWZI aanwezig is. Het projectplan beschrijft de realisatie van de eerste fase van het warmtenet, dit vormt een belangrijk onderdeel om de wijk aardgasvrij te maken. Raakvlakken: | ||
Besluitvorming | ||
Projectbesluitvorming: Wijziging op het projectplan: Beide argumenten vragen om een optimalisatie van de fase-indeling van het project. Hierdoor worden technische uitvoering, afspraken met de corporaties en een participatieve aanpak richting particulieren beter gewaarborgd. Bovenstaande wijziging is geeffectueerd middels een collegebesluit van d.d. 31 augustus 2021. Tevens is de wijziging behandeld middels een raadsmededeling d.d. 21 september 2021. Huidige projectfase: | ||
Projectfase | Realisatiefase |
Stand van zaken | ||
Q4: 2020 Q1 2021 Q2 2021 Q3 2021: | ||
Voortgang | ||
Scope | Behoeft aandacht | |
---|---|---|
Als benoemd bij de projectbeschrijving, is de scope van het project gewijzigd door een faseverschuiving. Huurwoningen uit fase 2 zijn naar voren gehaald in fase 2 in ruil voor particuliere woningen die van fase 1 naar fase 2 gaan: dit geeft én meer tijd voor een zorgvuldig wervingsproces naar particuliere woningeneigenaren én biedt de corporaties de mogelijkheid hun complexen eerder aan te sluiten. Ten aanzien van Financiën, Risico’s en Planning worden knelpunten onderkent. Mogelijke bijsturing hangt nauw samen met de uitkomsten van afronding van de aanbesteding van de warmteleverancier. | ||
Financiën | Behoeft aandacht | |
Afwijking begroting? | Nee | |
1. Start aanbesteding warmteleverancier is verschoven van eind december 2020 naar half januari 2021 (van voor de kerstvakantie naar erna). | ||
Afwijking investering? | Ja | |
Zie hierboven | ||
Afwijking exploitatie? | Ja | |
Door de scope wijziging is ook de businesscase gewijzigd en daarmee de exploitatie van fase 1 na ingebruikname (start 2022). De scope wijziging heeft voor fase 1 een positief effect. Deze bedroeg, o.b.v. de businesscase, over 30 jaar gemiddelde € 23.000 negatief. Dit zal € 40.000 positief per jaar gaan bedragen bij aansluiting van alle woningen. | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |
Aan de hand van de huidige stand van zaken is geïnventariseerd welke risico’s (onverwachte gebeurtenissen) er zijn ten aanzien van het realiseren van het slim warmtenet fase 1 (projectdoelstelling). We zien door meerdere oorzaken een verhoogd risico binnen het project ontstaan: - Aansluitrisico's: €150.000 De project specifieke risico’s leggen een beslag op het weerstandsvermogen van €1,757 mln. Dit beslag zal, bij het zich voordoen van de risico’s, worden gedekt vanuit de gelden verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie. In vergelijking met de risicoanalyse uitgevoerd in 2020 (€990k) stijgen de gekwantificeerde risico’s met €0,8 mln. In grote lijnen wordt deze toename verklaard door de onzekerheid omtrent de aanbesteding en daarmee (tijdige) realisatie van fase 1 alsmede de stijgende bouwkosten. Generiek als beheersmaatregelen in het reduceren van het risico is het intensiveren van de samenwerking met onze belanghebbenden. Bruto – Netto Risico: Kansen: de volgende kansen zijn reeds geïdentificeerd: | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Ja | |
Door de scope wijziging wijzigt ook de businesscase. Door de toename in het aantal woningeng (90), stijgt ook de benodigde investering met €1.035.000. Deze bedraagt €7,1 mln (was €6,1 mln). Voorgesteld wordt de begroting hierop te wijzigen. Daarbij zal het krediet worden verhoogd met €1,035 mln met als dekking extra baten BAK (bijdrage aansluitkosten) ad €0,727 mln. De resterende €0,318 mln. leidt tot hogere kapitaallasten die binnen het positiever exploitatieresultaat worden gedekt. Als we kijken naar de realisatie dan ligt deze in lijn met de begroting. Voor de prognose wordt nog aangesloten bij de begroting. Wel zien we dat de proceskosten fors toenemen (ureninzet en externe advisering). Enerzijds veroorzaakt door veel leergeld binnen de organisatie. Anderzijds veroorzaakt door veel kosten rondom juridische zaken (samenwerking Enpuls) en technische ontwerpuitwerking. We hebben een best forse inzet nodig van DWA (technische projectondersteuning) en AKD (juridische ondersteuning). Een deel (€125.000) van deze kosten is gedekt vanuit de Elena-subsidie. Door enige vertraging in de aabestedingsprocedure is de verwachte opleveringen van fase 1 ook uitgesteld naar 2022 (zie mede planning). Bij kwartaal 3, kan op basis van uitkomsten aanbesteding, een betere inschatting worden gemaakt van het bijsturen dan wel overhevelen van de investeringsuitgaven naar 2022. Voor onverwachte gebeurtenissen t.a.v. fase 1 is een risicobeoordeling gedaan voor afwijkingen t.a.v. de begroting (zie risico’s en kansen). | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | |
Planning: de beoogde planning van realisatie en ontwikkeling van de woningen in de Tuinen van Zandweerd is snel en voortvarend ter hand genomen. In relatie tot aanbesteden van de Warmteleverancier ontstaat er een vertraging waardoor warmte niet op tijd door de warmteleverancier aan de woningen geleverd kan worden. Dit slaat zowel op de woningen in de Tuinen van Zandweerd als op de woningen van Stichting Eigen Bouw aan de Rubenstraat. Hiervoor worden nu voorbereidende werkzaamheden getroffen om in dat geval een tijdelijke energievoorziening voor de woningen die eerder in gebruik zijn dan dat het warmtenet operationeel is, te leveren. Ten opzichte van de oorspronkelijke planning zal er vertraging op de volgende onderdelen plaatsvinden: | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Samen met de buurt is een buurtplan opgesteld "Zandweerd gaat voor minder". Dit is een aanpalend project aan het SWZ fase 1 maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerkt in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan dat voor de wijk Zandweerd is opgesteld. In maart/april zal een daartoe aangestelde strategisch communicatieadviseur de aanpak versterken zodat communicatie en betrokkenheid nog meer kan worden vormgegeven. Lopende activiteiten communicatie vanuit SWZ fase 1, ondanks Corona beperkingen: Bestaande bouw: | ||
Overige informatie | ||
nvt |
Toegang Sociaal domein
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
Het verbindend kader sociaal domein is een ambitiedocument dat overzicht, planning en proces biedt voor de stappen die we samen met uw raad en maatschappelijke partners de komende jaren gaan zetten in het sociaal domein om de transformatie succesvol te maken. Na de transitiefase (implementatie wettelijke taken in het sociale domein vanaf 1 januari 2015), zetten we onze energie verder in op de transformatie:
Het is nodig om steeds te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deze kwartaalrapportage gaat verder in op het onderdeel de toegangen, dat aangemerkt is als project in de leidraad grote projecten. Voor de realisatie van het thema Toegang (“1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon”) hebben we te maken met o.a. de volgende gemeentelijke loketten: Toegang vanuit de inwoner gezien is: waar kan ik terecht met mijn vraag of zorgen? Hoe kan ik zaken regelen (ondersteuning, hulp, geld) of zelf regelen via buurthulp of vrijwilligers? Zoals uit de genoemde gemeentelijke loketten blijkt, zijn er diverse plekken waar bewoners terecht kunnen en waar wordt bepaald of een inwoner recht heeft op voorzieningen/hulp/ (financiële) ondersteuning. Daarnaast hebben we op het gebied van jeugdzorg ook nog te maken met de toegang via de huisarts, medisch specialist en jeugdarts en gecertificeerde instellingen. Het organiseren van de toegang wordt in de aanbestedingswetgeving beschouwd als een overheidsopdracht waarbij zich het vraagstuk voordoet of op dit moment alle toegangen wel rechtmatig georganiseerd zijn. Met name speelt dat omdat we thans aan een aantal gerichte partners in de stad subsidie verlenen tot de organisatie van de toegang voor jeugdhulp (Team Toegang Jeugd), Wmo (sociale teams) te komen. Er lopen 4 deelprojecten: Projectbesluitvorming: |
---|
Verkenning
Verkenning
Projectnaam | Toegangen - Doorontwikkeling sociale teams | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | College van B&W | |
Rapportagedatum | 19-10-2021 | |
Basisinformatie Project | ||
De vijf samenwerkingspartners (De Kern, MEE, Raster, Solis en de gemeente) hebben zich gezamenlijk ingezet voor de inhoudelijke doorontwikkeling van de sociale teams. Daarbij wordt ook al enige tijd gezocht naar de beste vorm voor de organisatie van de sociale teams. Gezocht is naar een vorm waarbij de sociale teams een zelfstandige organisatie vormen en de continuïteit voor inwoners en personeel is geborgd. Opdracht is om, na afweging van varianten, te komen tot een organisatie- en financieringsvorm voor sociale teams die voldoet aan de inhoudelijke doelstellingen, efficiënt en rechtmatig is. Een organisatie- en financieringsvorm die bovendien ook breder toepasbaar is en geschikt is voor de organisatie van andere gemeentelijke toegangen. In januari 2020 heeft het college de keus gemaakt om de sociale teams te ontvlechten in een toegangsgedeelte en een preventiegedeelte. Deze ontvlechting is per 1 januari 2021 een feit. | ||
Besluitvorming | ||
De raad is via onderstaande raadsmededelingen tussentijdse geinformeerd over de voortgang | ||
Projectfase | Realisatiefase |
Stand van zaken | ||
Deelproject 2 bevindt zich in de realisatiefase. 2021 is een overgangsjaar, waarin we zoveel mogelijk werken vanuit het besluit dat is genomen om vanaf 2022 Toegang en Preventie van elkaar te scheiden bij de Wmo. Toegang Wmo is ondergebracht bij de gemeente en de preventie (Team Voor Elkaar) is belegd bij 4 partners: Raster, De Kern, Mee en Solis. Door scheiding aan te brengen tussen toegang en preventie zetten we in op professionaliteit van de partijen. Er is een procesplan Ontvlechting en projectnotitie Inbedding toegang opgesteld. Deze plannen worden nu uitgevoerd. De implementatie is op 1 januari 2021 gestart. De portefeuillehouder informeert de raad frequent in raadstafels (sociaal actueel) over de stand van zaken. In de 2e helft van 2021 wordt de definitieve overgang en plaatsing van medewerkers voorbereid en uitgevoerd en zal tevens externe communicatie hierover plaatsvinden. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
De realisatiefase vindt plaats volgens planning. | ||
Financiën | Op koers | |
Op basis van de besluitvorming over de ontvlechting en de uitgewerkte projectnotitie is voor deze eenmalige kosten formeel budget geregeld via de tweede kwartaalrapportage 2020 cq de begroting 2021. Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie structureel budgettair neutraal is. Daarbij is wel aangegeven dat het risico bestaat op eenmalige frictiekosten. Uit een hierop uitgevoerde inventarisatie is besloten dat elke organisatie zijn eigen frictiekosten draagt. Daarnaast is besloten dat er voor elke organisatie een voorziening getroffen wordt voor kosten die achteraf voortkomen uit de overgang van het personeel, zoals transitievergoeding of kosten van juridische bijstand. De voorziening bedraagt € 50.000 en de eventuele kosten hieruit worden gedekt uit het programma Meedoen. | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
De acties zoals benoemd in het procesplan zijn volgens planning uitgevoerd. Volgende stap is de definitieve overgang en plaatsing van medewerkers Team Toegang Wmo. | ||
Afwijking investering? | Nee | |
n.v.t. | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | |
n.v.t. | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
De OR organen van de partners moeten nog advies uitbrengen over de overgang van personeel. Vooralsnog lijkt het te passen binnen de planning waarin de overgang per 1 januari is voorzien. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
n.v.t. | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
Implementatie van de ontvlechting en inbedding van de toegang moeten 1 januari 2022 geïmplementeerd zijn. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
De verschillende fasen in het onderzoek worden intern afgestemd met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Daarnaast vindt afstemming plaats via het bestuurlijk overleg met de partners Sociale Teams. Tevens wordt de raad bijgepraat aan de hand van sociaal actueel en raadstafels. Er zijn afspraken gemaakt tussen de 5 organisatie hierbij betrokken over de externe communicatie voor de komende periode. | ||
Overige informatie | ||
n.v.t. |
Transformatieopgave
Transformatieopgave
Projectnaam | Toegangen - Transformatie sociaal domein | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | College van B&W | |
Rapportagedatum | 19 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
De kern van de procesaanpak zit in het organiseren van de menselijke maat, de inwoner aan zet. Inwoners doen namelijk van alles zelf en voor en met elkaar: ontmoeting, vereniging, een-op-een betrokkenheid. Vraag is hoe we dit als gemeente en partners verder kunnen faciliteren? En hoe sluit je aan bij deze initiatieven om mogelijke problemen vroeg te signaleren en te voorkomen? De interactie tussen gemeente en partners is een cruciale factor bij de stap van transitie naar transformatie. Inspelen op de veranderende samenleving is daarbij het uitgangspunt. Ook zullen we scherp monitoren aan welke knoppen we kunnen draaien om kosten en baten in evenwicht te brengen. Daarbij organiseren wij de verbinding tussen de vele partners die bij het transformatieproces betrokken zijn. Dat vraagt integraal denken. In de aanpak gaan we op zoek naar businesscases die concrete handvatten bieden om inzicht te geven in consequenties van keuzes. Ook gaan we op zoek naar goede ervaringen elders in het land en gaan we in gesprek met partners welke bijdragen zij kunnen leveren. Soms is dit concreet en soms is het uitproberen. We werken vanuit een procesaanpak waarmee het college in december 2019 heeft ingestemd en waar uitvoering aan wordt gegeven. | ||
Besluitvorming | ||
Projectfase | Realisatiefase |
Stand van zaken | ||
Deelproject 1 bevindt zich in de realisatiefase. Vanuit de procesaanpak werken we aan de transformatieopgave (waarvan toegang onderdeel uitmaakt) en richten op de volgende acties: Actie 1: Focus in Wijken Actie 2: Preventie Actie 3: Goede voorzieningen in de buurt Actie 4: Regie | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
De realisatiefase van deelproject 1 loopt volgens planning. | ||
Financiën | Op koers | |
Voor de procesaanpak Transformatie sociaal domein (waarvan Toegang onderdeel uitmaakt) zijn middelen opgenomen in de begroting. | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
n.v.t. | ||
Afwijking investering? | Nee | |
n.v.t. | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | |
n.v.t. | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om te blijven investeren in de transformatie om nog beter in te kunnen spelen op de veranderende samenleving. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
n.v.t. | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
De acties die we uitvoeren nemen we op en actualiseren we in het Verbindend Kader Sociaal Domein. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Communicatie en het betrekken van de samenleving maken onderdeel uit van het procesplan. | ||
Overige informatie | ||
n.v.t. |
Doorontwikkeling team toegang Jeugd
Doorontwikkeling team toegang Jeugd
Projectnaam | Toegangen - Doorontwikkeling team toegang Jeugd | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | College van B&W | |
Rapportagedatum | 22 juli 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
De gemeente Deventer heeft in samenwerking met maatschappelijke partners uit de gemeente de toegang tot jeugdhulp belegd bij Team Toegang Jeugd (voorheen Team Gezinscoaches). De samenwerking tussen de gemeente en de samenwerkende partijen is geformaliseerd door middel van subsidies. Door medewerkers met verschillende achtergronden/vakgebieden samen te voegen, is een toegang met brede expertise op het gebied van jeugdigen ontstaan. Echter, bijna 6 jaar later is er een juridische noodzaak en inhoudelijke wens (en kans) om de toegang door te ontwikkelen. Enerzijds gaat het hier, net als bij de sociale teams, om de rechtmatigheid van de gemeentelijke subsidie die wordt gebruikt om wettelijke taken in de toegang te organiseren. Anderzijds gaat het om inhoudelijke aandachtspunten c.q. doorontwikkelpunten: moederorganisaties zijn meer op afstand komen te staan en werkgever-werknemersrelatie is praktisch en gevoelsmatig veranderd. De grondslag waarop de toegang in 2015 is georganiseerd, heeft zijn inhoudelijke betekenis verloren. Opdracht 1: Rechtmatigheid. Opdracht 2: Inhoudelijke doorontwikkeling. | ||
Besluitvorming | ||
Projectfase | Realisatiefase |
Stand van zaken | ||
Deelproject 3 bevindt zich in de realisatiefase. De directie en het college hebben op 7 en 13 juli ingestemd met het evaluatierapport en het procesplan Team Toegang Jeugd. Het resultaat van deelopdracht 1 is een procesplan Team Toegang Jeugd. Hier worden de financiële en organisatorische aspecten van het in dienst nemen van de Toegangsmedewerkers Jeugd en Jeugdhulpverleners Onderwijs per 1 januari 2022 beschreven. Met het instemmen van het procesplan heeft het college besloten om medewerkers die toegangstaken jeugd uitvoeren in dienst te nemen bij de gemeente. In het procesplan staan de stappen die uitgewerkt worden om dit te realiseren, zoals het beschrijven en waarderen van de functies, vergelijken van arbeidsvoorwaarden, aanbod aan medewerkers, de inbedding in de gemeentelijke organisatiestructuur en het opstellen van arbeidsovereenkomsten. In het procesplan wordt ook aandacht besteed aan huisvesting en de rechtmatigheid van de huidige subsidierelatie tussen de gemeente en partners voor de inzet van de Jeugdconsulenten en Gesp’ers. Deze actiepunten worden tot 1 januari 2022 verder uitgewerkt. Het resultaat van deelopdracht 2 is een evaluatie waarin bevindingen en aanbevelingen voor een inhoudelijke doorontwikkeling van Team Toegang Jeugd worden beschreven. Uit de evaluatie blijkt dat de aanwezigheid van kennis en expertise één van de grootste succesfactoren is van Team Toegang Jeugd. Het team stuurt vanuit de visie Van Wieg naar Werk sterk op preventie en normaliseren. Dit maakt dat de instroom in de jeugdhulp vermindert en de uitstroom gelijk is gebleven. De kosten per inwoner zitten duidelijk onder het niveau van referentiegemeenten en blijft onder het landelijk gemiddelde. Aanbevelingen die genoemd worden gaan onder andere over het optimaliseren van werkprocessen en dossiervorming, het verbeteren van de PCDA-cyclus, de inzet van een kwaliteitsmedewerker en het investeren in middelen zoals huisvesting en ICT. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
De voorbereidingsfase loopt volgens planning. | ||
Financiën | Op koers | |
Uitgangspunt is dat het in dienst nemen van medewerkers budgetneutraal is. Op basis van een eerste berekening lijkt dit haalbaar. Voor de verdere uitwerking van de genoemde actiepunten in het procesplan wordt de inzet van een projectleider geschat op gemiddeld 1,5 tot 2 dagen per week. Kosten: €35.000 tot €50.000. Overige kosten zitten in eventuele externe inhuur van vakspecialisten op het gebied van HR, ICT, facilitair, vastgoed, communicatie en financiën en wordt ook geschat op 1,5 tot 2 dagen per week. Hiermee worden de totale kosten geschat op €100.000,-. Deze kosten worden gedekt uit het Programma Jeugd en Onderwijs. | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking investering? | Nee | |
nvt | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | |
nvt | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
n.v.t. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
nvt | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
Doel is om inbedding van Team Toegang Jeugd per 1 januari 2022 gerealiseerd te hebben. Het tijdspad is ambitieus, maar lijkt tot nu toe haalbaar. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Op verschillende momenten in het project vindt afstemming plaats met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever, uitvoerend medewerkers en hun moederorganisaties, teammanager toegang en interne vakspecialisten op het gebied van HR, huisvesting/faciliteit, ICT, communicatie en financiën. | ||
Overige informatie |
Doorontwikkeling Regionale toegang Beschermd wonen en Maatschappelijk opvang
Doorontwikkeling Regionale toegang Beschermd wonen en Maatschappelijk opvang
Projectnaam | Toegangen - Verduurzaming Regionale Toegang Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | College van B&W | |
Rapportagedatum | 22 juli 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
De samenwerkende gemeenten beschermd wonen en maatschappelijke opvang hebben in het samenwerkingsconvenant opgenomen dat de centrumgemeente Deventer de regionale toegang tot de voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang ten behoeve van de vijf samenwerkende gemeenten uitvoert. Hiertoe is de centrumgemeente ook gemandateerd. Op dit moment zijn hiertoe detacheringsovereenkomsten ingericht voor een vijftal medewerkers. Tevens is er sprake van inhuur van administratieve ondersteuning. Alle gemeenteraden van de samenwerkende gemeenten hebben afgelopen voorjaar (2021) hun zienswijze kunnen geven op het vernieuwde samenwerkingsconvenant. Deze gemeenteraden hebben geen wensen en bedenkingen geuit ten aanzien van de voortzetting van de regionale samenwerking beschermd wonen en maatschappelijke opvang ook in de toekomst. Nu ook de toekomstige samenwerking (waaronder de regionale toegang) ook is geborgd is deze zomer 2021 door de centrumgemeente besloten om de personele constructie te verduurzamen vanaf het eerstvolgende moment, te weten 1-1-2022. De samenwerkende gemeenten zijn hierover ook geïnformeerd. | ||
Besluitvorming | ||
Projectfase | Verkenningsfase |
Stand van zaken | ||
Deelproject 4 zit in de ontwerpfase Op dit moment worden de laatste voorbereidingen getroffen ter voorbereiding op de besluitvorming van de directie. Die besluitvorming is voorzien in september 2021. De realisatie van het besluit is voorzien vanaf eind september 2021 tot en met december 2021. | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
De uitvoering vindt plaats volgens planning. | ||
Financiën | Op koers | |
Uitgangspunt is dat het in dienst nemen van medewerkers voor de gemeente Deventer minimaal budgetneutraal is. De kosten voor de medewerkers worden nu ook gedragen door de regio als geheel. Dit zal ook in de nieuwe situatie zo zijn. Daarnaast zal er vanaf 1-1-2022 sprake zijn van een zgn. overheadtoeslag, waarmee de gemeente Deventer door de regio als geheel gecompenseerd wordt voor de facilitaire kosten die het bieden van deze regionale dienstverlening met zich mee brengt. Gezien de beperkte omvang van de verandering zijn er geen additionele incidentele kosten aan de orde. | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking investering? | Nee | |
nvt | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | |
nvt | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
Door het verduurzamen van de regionale toegang kan er sprake zijn van verdere borging van kwaliteit en continuiteit. Op dit moment zijn geen risico's voorzien. | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
nvt | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
Start nieuwe situatie is 1 januari 2022. Deze planning is haalbaar en realistisch. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
De medewerkers zijn goed betrokken en kunnen de verandering goed volgen. De betreffende aanbieders, welke nu de medewerkers detacheren, zijn goed geinformeerd en betrokken. Intern zijn de managers van de verschillende Teams én verschillende disciplines betrokken. | ||
Overige informatie |