Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Dit verbindend kader vormt een perspectief op de opgaven in het sociaal domein voor de komende jaren. Het is een inleidend kader op de beleidsstukken die u de komende periode krijgt voorgelegd. En aan de hand waarvan we met uw raad ambities delen voor de komende vier jaar in het sociale domein.
Onze ambities zijn groot, maar we realiseren ons ook dat niet alles tegelijk kan. Daarom zullen we samen met uw raad prioriteiten moeten stellen. Dit verbindend geeft naast ambities, overzicht en planning. Achtereenvolgens komen in dit verbindend kader aan de orde: de ambitie, strategische doelstellingen, de thema’s en de verbinding ertussen en de organisatie.
Zie bijlage - Verbindend kader Sociaal domein - actualisatie maart 2021.
Transformatieopgave
Binnen het sociaal domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2021
Op basis van ons tweejaarlijks bewonersonderzoek(begin 2020) komt het gemiddelde percentage uit op57%. Dit percentage uit het bewonersonderzoek isgebaseerd op de doelgroep van 18 jaar en ouder. In hetonderzoek van de GGD, waarop de 60% is gebaseerd,is de doelgroep van 19 jaar en ouder ondervraagd. (18jaar is vaak de leeftijd van start nieuwe opleidingwaardoor sporten op laag pitje of oriëntatie op (nieuwe)sport)Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2021
Op basis van onze meest recente bewonersonderzoek komt dit uit op 37%. Gezien devele activiteiten rondom de coronacrisis is de verwachting dat het daadwerkelijkepercentage hoger ligt.Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2021
De mutatiegraad is als gevolg van corona lager geweest en het segment waarinwoningen gezocht wordt, wordt door meerdere doelgroepen aangesproken. 57 van de 68plekken zijn gerealiseerd. Het restant van 11 komt boven op de opgave voor 2021.Historie
Historie
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Bieden van passende ondersteuning en begeleiding
We streven naar maatwerk, werken volgens 1 plan 1 huishouden 1 regievoerder, creëren collectieve voorzieningen en sturen datagericht.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2021
Onze vraagstelling in het bewonersonderzoek is anders geformuleerd. 38% van demantelzorgers kent het steunpuntmantelzorgers blijkt uit het bewonersonderzoek. In 2021kijken we bij de update van het mantelzorgbeleid opnieuw naar welke prestatie ons hetmeeste inzicht geeft en passen daar het onderzoek op aan.Toelichting
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties kwartaal 1 2021 | 5.2 Sportaccommodaties | Corona-effect | |
Om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te beperken, heeft het kabinet in 2021 diverse maatregelen ingevoerd. Deze hebben in veel sectoren impact gehad, waaronder de amateursport. Voor het eerste kwartaal van 2021 heeft het rijk de Tegemoetkoming Verhuurder Sportaccommodaties (TVS)-regeling geopend als tegemoetkoming voor de huur van amateursportorganisaties. De gemeente Deventer heeft deze tegemoetkoming aangevraagd, maximaal 75% compensatie, voor de sportverenigingen die van ons accommodatie huren. Onze aanvraag van in totaal €42.129 is volledig gehonoreerd door het rijk en de gelden zijn aan de betreffende verenigingen overgemaakt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Herziening verlening SPUK (specifieke uitkering) Sportakkoord 2021 | 5.1 Sportbeleid en activering | Corona-effect | |
Vanuit het Ministerie van VWS is een steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl beschikbaar gesteld aan gemeenten. Het doel is om de negatieve gezondheidseffecten van de corona maatregelen zoveel mogelijk tegen te gaan om verdere schade te voorkomen. De middelen dienen te worden Ingezet op interventies ter bevordering van een gezonde leefstijl. De gemeente Deventer heeft hiervoor €112.856 ontvangen. Eerder hebben we al €100.000 ontvangen voor het Sportakkoord 2021. De verwachting is dat we niet het gehele budget in 2021 gaan besteden. Bij de vierde kwartaalrapportage volgt een budgetoverheveling, gezien er nog kosten worden gemaakt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Reserve versterking sociale structuur in de wijken en dorpen | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Corona-effect | |
Verwacht wordt dat in 2021 een bedrag van €450.000 minder wordt uitgegeven aan de wijkbudgetten. Door de corona crisis zijn er aanzienlijk minder initiatieven geweest. Het herstellen van verbindingen in de wijken en dorpen is van groot belang, derhalve stelt het college voor het in 2021 resterende budget (ingeschat op €450.000) over te hevelen naar een reserve. Het college wil de reserve inzetten voor initiatieven en projecten uit de samenleving die bijdragen aan de versterking van de sociale structuur in de wijken en dorpen. De specifieke toetsingscriteria voor onttrekking uit de reserve worden in het eerste kwartaal 2022 opgesteld.De raad heeft tijdens de vergadering over de begroting 2022 de motie “Renovatie Skatebaan Vliegend Hert" aangenomen. Bij de volgende kwartaalrapportage komt het voorstel om het hiervoor benodigde budget vrij te maken binnen de nieuwe reserve van €450.000. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Overschrijding budget lokaal BW/MO (diverse posten) | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
Pilot vriendendiensten, dimence, eno en gemeente deventerBestuurlijk is toegezegd om de pilot ‘juiste zorg op de juiste plek te verlengen middels het delen van de kosten met Dimence en Eno, waar elke partij €25.000 voor haar rekening neemt. De pilot is een nauwe samenwerking tussen Vriendendiensten en Dimence om mensen op de wachtlijst sneller de juiste hulp te kunnen bieden, zodat als de behandeling begint niet allerlei praktische vraagstukken eerst nog moeten worden opgelost.Hygiënische probleemhuishoudensBestuurlijk is toegezegd om de pilot aanpak hygiënische probleemhuishoudens voor de komende 2 jaar te gaan draaien. De totale kosten zijn ongeveer €45.000. Het gemeentelijk aandeel bedraagt €32.000 en het overige deel wordt betaald door de samenwerkende instanties. Deze aanpak is een nieuwe samenwerking, waarop de deventer corporaties, verhuurder eigen bouw, toegangsteams, bijzonder zorgteam en de gemeente Deventer een bijdrage leveren aan de zorg voor bewoners met vervuilde huishoudens met als bijkomend doel huisuitzettingen te voorkomen.Eindafrekening mhfaDoor corona zijn deze trainingen uitgesteld. Hiervoor hebben we (gedeeltelijk) middelen ontvangen van Zonmw (subsidieverstrekker gerelateerd aan het rijk). Kosten voor projectleiding en werving dienen we zelf te betalen. We dienen hiervoor nog een eindrekening te betalen van naar verwachting €43.556. Hiervan is ongeveer €30.000 niet gedekt. KhonraadMeldsysteem voor wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (wvggz, circa €2.500 p/maand, totaal €7.500). Het voorstel is de bovenstaande tekorten van in totaal €51.000 euro te dekken uit de reserve sociaal domein. Besluit vrijval 2018 bw/mo: De vrijval 2018 uit de reserve bw ad €690.000 wordt volledig toegevoegd aan de reserve sociaal domein. €500.000 hiervan wordt in 2021 onttrokken als dekking voor de zorgconcepten en het restant van €190.000 wordt toegevoegd aan de reserve sociaal domein. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Specifieke Uitkering IJsbanen en Zwembaden 2020 | 5.1 Sportbeleid en activering | Corona-effect | |
Om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te beperken, heeft het kabinet in 2020 diverse maatregelen ingevoerd. Om zwembaden en ijsbanen te compenseren voor het verlies, heeft het rijk een specifieke uitkering voor zwembaden en ijsbanen verstrekt. De gemeente Deventer heeft voor Sportbedrijf Deventer (zwembad Borgelerbad, De Scheg en ijsbaan De Scheg) en zwembad Looermark een aanvraag ingediend om het verlies van deze accommodaties te compenseren. Onze aanvraag van in totaal €1.445.332 is volledig gehonoreerd door het rijk en de gelden zijn aan de betreffende eigenaren overgemaakt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Stijgende energielasten | 5.1 Sportbeleid en activering | Risico | |
Stijgende energielasten en gasprijzen zorgen voor een risico voor de gemeente. In de exploitatieovereenkomst met Sportbedrijf Deventer staat dat de gemeente de intentie heeft om een stijging in deze kosten boven 5% te compenseren indien zij dit niet zelf in de exploitatie kunnen opvangen. Landelijk komen er wellicht regelingen ter compensatie, maar het is nog onduidelijk wie welke gelden beschikbaar gaat stellen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) aangepast door NZa | Meerdere | Autonome afwijking | |
Het percentage van de arbeidsontwikkelingskosten met betrekking tot de zorgaanbieders voor WMO en Jeugd bedraagt in 2022 1,72%. Dit geldt alleen voor Zorg in Natura, PGB en subsidies voor jeugdbescherming. De NZa heeft dit percentage aangepast naar 3,87%. De financiële impact van deze aanpassing betreft voor WMO €584.000 op basis van de zorgvraag 2021. Op basis van diverse actuele ontwikkelingen is er een financieel meerjarig overzicht en prognose opgesteld. Net als in 2019 en 2020, zien we in 2021 een verdere stabilisatie van de vraag naar WMO. Deels heeft dit in 2020 en 2021 te maken met de Corona periode, maar we zien ook een structureel effect. We stellen voor de financiële impact van het OVA percentage (€766.000 structureel vanaf 2022) te verrekenen met het voordeel WMO Dienstverlening (achterblijvende volumestijging). Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
WMO Dienstverlening | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
De verwachting is dat de uitgaven WMO-dienstverlening lager uitkomen dan begroot (€1,4 miljoen). In de ramingen was voor daginvulling en persoonlijke ondersteuning rekening gehouden met een volumestijging van 8% (verwacht inhaaleffect Corona), terwijl we in de werkelijkheid juist een lichte daling zien. Vanuit de algemene middelen uit de begroting is extra bijgedragen voor volumegroei WMO Dienstverlening, maar bij nader inzien (achterblijvende volumestijging) was dit niet nodig. Deze volumedaling is het gevolg zijn van de eerder ingezette stabilisatie van toegewezen uren. Na het invoeren van het abonnementstarief in de huishoudelijke hulp zien we in het aantal cliënten een stijging, in het aantal toegewezen uren een daling. We zitten op hetzelfde niveau als toegewezen uren in 2019. In 2021 wordt het team toegang WMO ingebed in de gemeentelijke organisatie, hierbij zijn medewerkers deels in andere wijken gaan werken. Het meer vanuit huis werken vanwege Corona gecombineerd met het nieuwe samenwerken, kennis maken met de mensen in de wijken en het doorontwikkelen van een gezamenlijke werkwijze vraagt tijdelijk extra capaciteit. Hiervoor wordt eenmalig €100.000 euro gevraagd. Daarnaast blijven door de corona crisis de aanvragen voor woningaanpassingen en hulpmiddelen achter. We verwachten in 2022 een toename van het aantal aanvragen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Budgetoverheveling Buurtmakers | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Budgetoverheveling | |
Het toegekende budget 2021 voor inzet van de buurtmakers bedroeg €234.000. Daarvan wordt een bedrag ter grootte van circa €90.000 in 2021 niet besteed. Voorgesteld wordt dit bedrag over te hevelen naar 2022 en toe te voegen aan het budget Buurtmakers 2022. De inzet van de buurtmakers in 2021 is gebaseerd op (door)lopende opdrachten vanuit vorig jaar. De inzet was om voor nieuwe opdrachten de buurtmakers in te zetten op opgaven volgend uit de pilot Wijkgericht Programmeren. Door de coronacrisis en ook door het vertrek van de projectleider Wijkgericht programmeren heeft dit proces vertraging opgelopen. Inmiddels is er een nieuwe projectleider geworven en is dit proces weer in gang gezet en kunnen/ zullen de Buurtmakers naast de lopende opdrachten in 2022 ingezet worden op hieruit voortkomende opgaven. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Ongunstige aanbesteding investering luchtbehandelingssysyteem Fermerie | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Overige afwijking | |
Bij de derde kwartaalrapportage 2020 heeft de raad een krediet van €140.000 beschikbaar gesteld voor het realiseren van een luchtbehandelingsinstallatie met dekking kostprijs dekkende huur van €10.000. De technische uitwerking is gereed en er zijn verschillende offertes bij installateurs opgevraagd. Hieruit blijkt dat de investering fors hoger uitvalt, te weten €260.000. Dit wordt veroorzaakt doordat de installatie volledig inpandig gerealiseerd moet worden vanwege het beschermd stadsgezicht. Daarnaast is er sprake van forse prijsstijgingen in de markt. De investering wordt gecombineerd met groot onderhoud en wordt voor €35.000 gedekt uit de reserve groot onderhoud. Uitgangspunt is dat het restant van €225.000 wordt gedekt door een hogere kostprijs dekkende huur van ongeveer €14.000 (verhoging €5.000). Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Budgetoverheveling Coalitie tegen eenzaamheid ouderen | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Budgetoverheveling | |
Voornamelijk door de uitval van kernpersonen/trekkers wordt de planning niet gerealiseerd. Wanneer we het resterende budget niet overhevelen (€167.880) dan kunnen de doelen 2 (Preventie van eenzaamheid door signalering) en 3 (Aanpak door samenspel tussen publieke en private partijen binnen de lokale coalitie) niet worden gerealiseerd, terwijl dit belangrijke thema’s zijn in de gezondheidsnota. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Eigen bijdragen beschermd wonen | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | Autonome afwijking | |
De eigen bijdragen beschermd wonen blijven in 2021 achter bij de begroting. Op basis van de realisatie tot en met september is de verwachte opbrengst €450.000. Dit is €400.000 lager dan het begroot bedrag van €850.000. De achtergrond hiervan is dat de openstelling van de Wlz (Wet langdurige zorg) vanaf 1-1-2021 voor mensen met psychische problematiek er toe heeft geleid dat er cliënten over zijn gegaan naar de Wlz en vanaf dat moment de eigen bijdrage ook richting Zorgkantoor (als hoofduitvoerder van de Wlz) is gegaan. Dit effect was nog niet verwerkt in de begroting 2021. De Rijksbijdrage en de lasten voor beschermd wonen zijn aangepast doordat er cliënten over zijn gegaan naar de Wlz. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Startimpuls ZonMw van beschermd wonen naar beschermd thuis | 6.81 Geëscaleerd zorg 18+ | Budgetoverheveling | |
Op dit moment is nog geen regionale invulling gegeven aan de verleende regionale impuls ‘Van beschermd wonen naar beschermd thuis’ van ZonMw. Verwachting is dat hierover in december 2021 een regionaal besluit kan worden genomen, waardoor de uitgaven alsnog verricht zullen worden in 2022. ZonMw geeft de mogelijkheid om de periode van inzet van de middelen te verlengen t/m 2022. Vandaar dat de (geoormerkte) financiële middelen worden overgeheveld naar 2022. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Onderbesteding Beschermd Wonen | 6.81 Geëscaleerd zorg | Overige afwijking | |
Ook in 2021 wordt (net als voorgaande jaren) een onderbesteding verwacht op beschermd wonen. Hoofdreden daarvan is fors lagere declaraties van aanbieders dan de verleende subsidies. Dit in verband met de uitstroom van cliënten naar de Wlz, die pas in de loop van het jaar 2021 tot stand kwam. Tegelijkertijd is er vanaf begin 2021 weliswaar ingezet op uitbreiding van het aantal gesubsidieerde plaatsen beschermd wonen (in verband met terugdringen van de wachttijden en wachtlijsten beschermd wonen), maar de praktijk is dat uitbreiding in de praktijk niet altijd zo snel gerealiseerd kan worden. De kosten zullen daarom in de loop van de komende jaren pas aan de orde (kunnen) zijn. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Astbestsanering en funderingsherstel Polstraat 8-10 | 6.81 geëscaleerd zorg 18+ | Budgetoverheveling | |
De start van de werkzaamheden is gepland in januari 2022. Daarom worden de beschikbare middelen (€840.000) overgeheveld naar 2022. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Budgetoverheveling extra begeleiding kwetsbare groepen corona | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Budgetoverheveling | |
In maart zijn er eenmalige middelen voor het steunpakket corona in het gemeentefonds gestort. Het geld is bedoeld om aan diverse doelgroepen laagdrempelige activiteiten te bieden. Bestrijden eenzaamheid bij ouderen, jongerenwerk en activiteiten voor jongeren, mentaleondersteuning bij jeugd en gelden voor extra begeleiding aan kwetsbare groepen. Om de eenmalige middelen zo doelmatig mogelijk in te zetten willen we deze middelen koppelen aan het traject “goede voorzieningen in de buurt”. Vanuit een goede voorziening in de buurt gaanwe voor zoveel mogelijk doelgroepen activiteiten laagdrempelig in de buurt organiseren. Een plan hiervoor is in de maak en wordt eind 2021 verwacht. De uitgaven zullen in 2022 plaatsvinden (€244.000). Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Corona compensatie | Meerdere | Corona-effect | |
In 2020 heeft het College een afwegingskader vastgesteld voor instellingen. Eén van de maatregelen in het afwegingskader is dat instellingen met een negatief exploitatieresultaat in 2020 in aanmerking komen voor een coronacompensatie. Om dit mogelijk te maken is een tijdelijke subsidieverordening coronacompensatie instellingen gemeente Deventer opgesteld. Naar aanleiding hiervan zijn er door maatschappelijke instellingen diverse aanvragen ingediend. Op basis van het verdelingsbesluit 2020 wordt de compensatie per instelling vastgesteld. In de 2e kwartaalrapportage 2021 is de eerste tranche hiervan al verwerkt. Via deze kwartaalrapportage is hier een vervolg aan gegeven en worden de gehonoreerde compensaties in de begroting verwerkt. Een overzicht van de gehonoreerde compensaties staat in de bijlage. Voor Meedoen betreft het een bedrag van €63.082. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Extra middelen gemeentelijk schuldenbeleid (Coronasteun) | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
Als onderdeel van het steun- en herstelpakket stelt het kabinet in 2022 extra middelen voor het gemeentelijk schuldenbeleid beschikbaar. De middelen zijn bedoeld voor het bieden van snelle hulp en ondersteuning aan mensen die vanwege de crisis te maken krijgen met (dreigende) schulden- en armoedeproblematiek. Voor Deventer gaat het om €196.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Wet langdurige zorg Wlz | 6.81 Geëscaleerd zorg 18+ | Autonome afwijking | |
De openstelling van de Wlz (Wet langdurige zorg) vanaf 1-1-2021 voor mensen met psychische problematiek heeft ertoe geleid dat cliënten over zijn gegaan van beschermd wonen naar de Wlz. De rijksbijdrage en de lasten van deze cliënten zijn overgegaan naar de Zorgkantoor (als hoofduitvoerder van de Wlz). Het werkelijk aantal cliënten dat overgaat naar de WLZ is hoger dan eerder geraamd door het ministerie, daarom heeft via de septembercirculaire een aanvullende uitname plaatsgevonden uit de integratie uitkering beschermd wonen. De korting van de rijksbijdrage in de septembercirculaire loopt op van €296.000 in 2021 naar een structureel bedrag van €2 miljoen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
1e Nota van wijziging Begroting 2022 | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2022 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 84.760 | 5.287 | 90.047 | -1.739 | 88.308 |
Baten | 4.787 | -159 | 4.627 | 1.671 | 6.298 |
Saldo | -79.973 | -5.446 | -85.420 | 3.410 | -82.010 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties kwartaal 1 2021 | Lasten | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Herziening verlening SPUK (specifieke uitkering) Sportakkoord 2021 | Lasten | 112 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve versterking sociale structuur in de wijken en dorpen | Lasten | -450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overschrijding budget lokaal BW/MO (diverse posten) | Lasten | 64 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Specifieke Uitkering IJsbanen en Zwembaden 2020 | Lasten | 1.445 | 0 | 0 | 0 | 0 |
WMO Dienstverlening | Lasten | -1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetoverheveling Buurtmakers | Lasten | -90 | 90 | 0 | 0 | 0 |
Ongunstige aanbesteding investering luchtbehandelingssysyteem Fermerie | Lasten | 0 | 35 | 5 | 5 | 5 |
Budgetoverheveling Coalitie tegen eenzaamheid ouderen | Lasten | -167 | 167 | 0 | 0 | 0 |
Eigen bijdragen beschermd wonen | Lasten | -400 | -400 | -400 | -400 | -400 |
Startimpuls ZonMw van beschermd wonen naar beschermd thuis | Lasten | -50 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Astbestsanering en funderingsherstel Polstraat 8-10 | Lasten | -840 | 840 | 0 | 0 | 0 |
Budgetoverheveling extra begeleiding kwetsbare groepen corona | Lasten | -244 | 244 | 0 | 0 | 0 |
Corona compensatie | Lasten | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extra middelen gemeentelijk schuldenbeleid (Coronasteun) | Lasten | 0 | 196 | 0 | 0 | 0 |
Wet langdurige zorg Wlz | Lasten | -295 | -1.943 | -2.020 | -2.024 | -2.017 |
1e Nota van wijziging Begroting 2022 | Lasten | 0 | 155 | 1.645 | 1.645 | 80 |
Technische wijziging | Lasten | 471 | 30 | -78 | -72 | -72 |
Totaal lasten | -1.739 | -536 | -848 | -846 | -2.404 | |
Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties kwartaal 1 2021 | Baten | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herziening verlening SPUK (specifieke uitkering) Sportakkoord 2021 | Baten | 112 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overschrijding budget lokaal BW/MO (diverse posten) | Baten | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Specifieke Uitkering IJsbanen en Zwembaden 2020 | Baten | 1.445 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ongunstige aanbesteding investering luchtbehandelingssysyteem Fermerie | Baten | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 |
Eigen bijdragen beschermd wonen | Baten | -400 | -400 | -400 | -400 | -400 |
Startimpuls ZonMw van beschermd wonen naar beschermd thuis | Baten | -50 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 509 | -67 | -67 | -67 | -67 |
Totaal baten | 1.671 | -417 | -462 | -462 | -462 | |
Saldo | 3.409 | 118 | 386 | 383 | 1.941 |
Reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 883 | -203 | 680 | -789 | -109 |
Putting uit reserves | 2.248 | 3.389 | 5.638 | 0 | 5.638 |
Saldo | 1.365 | 3.593 | 4.958 | 789 | 5.747 |
Investeringen | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 0 | 2.755 | 2.755 | 0 | 2.755 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 161 | 161 | 0 | 161 |
Saldo | 0 | -2.593 | -2.593 | 0 | -2.593 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Begroting 2021 | 84.760 | 4.787 | -79.973 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 939 | 11 | -928 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 1.998 | 141 | -1.857 | ||
Lening GA Eagles III | 0 | -48 | -48 | ||
Lening Sportbedrijf | 12 | 12 | 0 | ||
Renovatie Polstraat 8-10 | 910 | 0 | -910 | ||
Ambtelijke wijziging | 86 | 0 | -86 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 241 | -349 | -590 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 1.102 | 73 | -1.029 | ||
Totaal programma | 90.048 | 4.627 | -85.421 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2021 | 883 | 2.248 | 1.365 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 11 | 53 | 42 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 1.857 | 1.857 | ||
Lening GA Eagles III | 26 | 0 | -26 | ||
Renovatie Polstraat 8-10 | 0 | 910 | 910 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | -220 | 569 | 789 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | -20 | 0 | 20 | ||
Totaal programma | 680 | 5.637 | 4.957 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | 4e kwartaalrapportage 2019 | 1.443 | 90 | -1.353 | |
Investeringen Buitensport 2021 | 133 | 23 | -110 | ||
Renovatie Polstraat 8-10 | 700 | 0 | -700 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 479 | 48 | -431 | ||
Totaal programma | 2.755 | 161 | -2.594 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Kleedkamers Kon. UD, renovatie (David van Wijnveldtweg 4) | 5.2 | Op koers | Op koers. Vereniging is bezig met laatste werkzaamheden uit te besteden. | |
Luchtbehandelingssysteem Fermerie | 5.2 | Op koers | ||
Nieuwbouw sporthal Marke zuid | 5.2 | Op koers | In de rapportage over de grote projecten is de voortgang van nader toegelicht. | |
Renovatie Bierstraat 52 | 6.1 | Op koers | Project is opgestart. Projectplanning is gericht op realisatie zomer 2021. | |
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.1 | Behoeft aandacht | Renovatie is nog niet gestart. | |
Sportpark Borgele Veldverlichting veld 2 | 5.2 | Op koers | Wordt gerealiseerd in 2021. | |
Veldverlichting Honk- en softbalvereniging de Eagles | 5.2 | Op koers | Afgerond. | |
Veldverlichting training DVV GoAhead (amateurs) | 5.2 | Op koers | Afgerond. | |
Veldverlichting trainingsveld Kon. UD | 5.2 | Op koers | Wordt gerealiseerd in 2021. | |
Verlichting kunstgrasveld Pickwick Players | 5.2 | Op koers | Afgerond. | |
Zandweerd vernieuwen Asfaltveld Actief/Hot wheels | 5.2 | Behoeft aandacht | Het asfalt wordt wel vernieuwd in 2021. Besloten is, in samenspraak met de vereniging, om het aanbrengen van nieuw hekwerk om het veld uit te stellen tot voorjaar 2022 i.v.m. de hoge prijs van staal. | |