Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Dit verbindend kader vormt een perspectief op de opgaven in het sociaal domein voor de komende jaren. Het is een inleidend kader op de beleidsstukken die u de komende periode krijgt voorgelegd. En aan de hand waarvan we met uw raad ambities delen voor de komende vier jaar in het sociale domein.
Onze ambities zijn groot, maar we realiseren ons ook dat niet alles tegelijk kan. Daarom zullen we samen met uw raad prioriteiten moeten stellen. Dit verbindend geeft naast ambities, overzicht en planning. Achtereenvolgens komen in dit verbindend kader aan de orde: de ambitie, strategische doelstellingen, de thema’s en de verbinding ertussen en de organisatie.
Zie bijlage - Verbindend kader Sociaal domein - actualisatie maart 2021.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Participeren naar vermogen
We stimuleren alle uitkeringsgerechtigden om te participeren naar vermogen.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
Voor iedere bewoner met problemen op twee of meer terreinen (werk, inkomen, zorg en jeugd) draagt de toegang verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één huishouden, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Ontwikkeling bijstand en BUIG budget | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Begin oktober zijn het definitief BUIG budget 2021 en het voorlopig BUIG budget 2022 bekendgemaakt vanuit het ministerie van SZW. Het definitief budget 2021 is ruim €520.000 lager dan het nader voorlopig budget 2021. Hier staat tegenover dat de ontwikkeling van het aantal bijstandsgerechtigden in 2021 positiever is dan eerder geraamd. Het gemiddeld volume komt in 2021 naar verwachting uit op 2.705 terwijl in de begroting werd uitgegaan van 2.780. Dit leidt tot een voordeel van ruim €1,28 miljoen. Per saldo wordt nu een resultaat verwacht van €2,5 miljoen. in 2021. Zoals reeds eerder gemeld is dit voordeel naast de positieve ontwikkeling van het aantal uitkeringsgerechtigden voornamelijk het gevolg van het BUIG budget dat in 2021 voor Deventer abusievelijk te hoog is vastgesteld door het ministerie van SZW.Het voorlopig budget 2022 leidt ten opzichte van de primitieve begroting 2022 tot een aanzienlijk nadeel. Voornamelijk veroorzaakt doordat het werkelijk budgetaandeel voor Deventer lager is dan het aandeel geraamd in de begroting gebaseerd op het aandeel in voorgaande jaren. In 2022 leidt dit tot een nadeel van €1,5 miljoen. Het macrobudget wordt in 2022 nog twee keer bijgesteld o.b.v. de realisatie 2021 en actuele ontwikkelingen. Het budgetaandeel voor Deventer wijzigt in 2021 niet meer. Bij een gelijkblijvend budgetaandeel is echter sprake van een structureel effect voor de meerjarenbegroting. Dit vraagt om aanvullende maatregelen om het bijstandsvolume in Deventer naar beneden te krijgen, hiervoor nemen we een uitstroomtaakstelling op van €740.000 in 2023 en vanaf 2024 €1,5 miljoen. Jaarlijks moet dit bedrag worden geactualiseerd op basis van de bijgestelde en nieuwe beschikkingen BUIG budget van het ministerie van SZW (Q3-rapportage). Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Realisatie uitstroomtaakstelling | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Wij verwachten dat de ingezette acties rondom de integrale jongerenaanpak, jobcoaching en lifecoaching bijdragen tot de benodigde extra uitstroom. Daarnaast willen wij binnen de doelgroep groeien de uitstroom voor de doelgroep met loonkostensubsidie vergroten. Dit financieren we met de extra impulsgelden re-integratie die we vanuit de septembercirculaire hebben ontvangen. Daarnaast onderzoeken wij 550 dossiers opnieuw of en zo ja hoe uitstroom uit de uitkering versneld kan worden door bijvoorbeeld inzet op rechtmatigheid, aanpak eventuele schulden of intensiveren begeleiding arbeidsmarkt. Hiervoor vragen wij in 2022 eenmalig 3 fte extra ad €210.000. Voorgesteld wordt dit te dekken vanuit het voordeel dat in 2021 ontstaat op het BUIG budget en vrijvalt naar de algemene middelen.Door de inzet van deze maatregelen verwachten wij dat het volume-aandeel en budgetaandeel van de BUIG gaan aansluiten. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Onderbesteding TONK regeling | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
De TONK-regeling is afgesloten. Ondanks de verruiming van het beleid resteert, inclusief de tweede trance van €1,3 miljoen. die via de septembercirculaire is toegekend, een forse onderbesteding van in totaal €1,43 miljoen. Het verschil van €130.000 valt vrij ten gunste van de algemene middelen dit mede ter compensatie van de dekking voor het nieuw minimabeleid in de jaren 2022 tot en met 2024. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Ontwikkeling bijzondere bijstand en minimabeleid | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Zoals reeds gemeld bij de tweede kwartaalrapportage van dit jaar is het werkelijk beroep op de bijzondere bijstand in 2021 lager dan waar we in onze begroting rekening mee houden. Dit leidt in deze kwartaalrapportage nog tot een aanvullend voordeel van eenmalig €100.000. Daarnaast is het animo voor de gemeentepolis dit jaar minder, waardoor ook hier een voordeel ontstaat van €55.000. In het nieuwe beleid wordt ingezet op het vergroten van het bereik van de regelingen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Impuls re-integratie (compensatie Corona) | 6.5 Arbeidsparticipatie | Autonome afwijking | |
Via de septembercirculaire is eenmalig €308.000 ontvangen voor 2022 om de dienstverlening te intensiveren voor mensen die als gevolg van de coronacrisis in de bijstand zijn ingestroomd. Dit budget wordt ingezet voor de taakstelling extra uitstroom uit de uitkering. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Aanvullend pakket re-integratie (compensatie Corona) | 6.5 Arbeidsparticipatie | Autonome afwijking | |
In de septembercirculaire is voor 2022 €104.000 ontvangen vanuit het corona steunpakket om de reguliere dienstverlening voor de re-integratie van bijstandsgerechtigden op peil te kunnen houden. Dit budget wordt ingezet voor de taakstelling extra uitstroom uit de uitkering. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Integratie uitkering participatie | 6.5 Arbeidsparticipatie | Autonome afwijking | |
De integratie uitkering participatie wordt via de septembercirculaire 2021 vanaf het huidig jaar verlaagd met -€56.000 oplopend tot -€152.000 in 2025 omdat de uitgaven van het UWV voor het uitvoeringen van de no-riskpolis voor de gemeentelijke doelgroep banenafspraak en nieuw beschut werk hoger zijn dan aanvankelijk geraamd. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Kansen voor kinderen | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
In 2020 heeft Stichting Leergeld ondanks diverse extra inspanningen, waaronder de laptopregeling, €225.000 subsidiegeld overgehouden. Dit komt met name omdat er vanwege Corona amper bonnen voor sport e.d. zijn uitgegeven. Stichting Leergeld ziet geen mogelijkheden tot zinvolle uitbreiding van het kindpakket, dus kunnen we dit bedrag vrij laten vallen ten gunste van de algemene middelen. In 2021 blijft ook €30.000 budget over. In totaal is er in 2021 dus een voordeel van €255.000 met betrekking tot stichting Leergeld. Daarnaast resteert op het budget voor Kansen voor kinderen €75.000. Per saldo ontstaat er in 2021 dus een voordeel van €330.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Banenafspraak | 6.5 Arbeidsparticipatie | Budgetoverheveling | |
De pilot Lifecoaching (Jobcoaching plus) start 1 november 2021. In deze pilot wordt verkend op welke wijze de doelgroep (werkgevers en werknemers) nog beter ondersteund kunnen worden om meer plaatsingen op de arbeidsmarkt te realiseren. Hiervoor is in de 1e kwartaalrapportage €200.000 gereserveerd uit de impulsgelden re-integratie. Het zwaartepunt van de pilot vindt in 2022 plaats en daarom wordt nu €180.000 overgeheveld. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Terugontvangen BTW re-integratie | 6.5 Arbeidsparticipatie | Autonome afwijking | |
Er is een akkoord bereikt met de belastingdienst over de teruggaaf van een groot deel van de BTW op de kosten voor re-integratie over de jaren 2016 tot en met 2019. Dit leidt tot een eenmalig voordeel van bijna €1,2 miljoen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Breed offensief mensen met arbeidsbeperking | 6.5 arbeidsparticipatie | Autonome afwijking | |
Het wetsontwerp Breed offensief beoogt processen te stroomlijnen en te harmoniseren om op die manier meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen. Dit wetsontwerp is vanwege de demissionaire status van het kabinet controversieel verklaard. Een deel van de activiteiten is echter niet afhankelijk van een wetswijziging en kan toch worden uitgevoerd. Voor de implementatie van de voorstellen uit Breed offensief heeft het ministerie van SZW incidentele middelen beschikbaar gesteld. Deventer ontvangt in 2021 €104.000 voor de implementatie van de onderdelen van Breed offensief die geen wetswijziging vereisen. Het gaat onder andere om het stroomlijnen van de administratieve werkprocessen rondom loonkostensubsidie, het uniformeren van de loonwaardebepaling en werkgeversdienstverlening. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Extra middelen bijzondere bijstand (compensatie corona) | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Als onderdeel van het Corona steun- en herstelpakket stelt het kabinet in 2022 extra middelen voor de bijzondere bijstand. Gericht op het bieden van snelle hulp en ondersteuning aan mensen die vanwege de crisis te maken krijgen met (dreigende) schulden- en armoedeproblematiek. Deventer ontvangt €98.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
1e Nota van wijziging Begroting 2022 | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2022 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 75.844 | 9.553 | 85.397 | -3.224 | 82.173 |
Baten | 42.586 | 8.275 | 50.861 | -521 | 50.340 |
Saldo | -33.258 | -1.278 | -34.537 | 2.703 | -31.834 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Ontwikkeling bijstand en BUIG budget | Lasten | -1.287 | -1.332 | -2.072 | -2.819 | -2.819 |
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie uitstroomtaakstelling | Lasten | 0 | 210 | 0 | 0 | 0 |
Onderbesteding TONK regeling | Lasten | -130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkeling bijzondere bijstand en minimabeleid | Lasten | -155 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Impuls re-integratie (compensatie Corona) | Lasten | 0 | 308 | 0 | 0 | 0 |
Aanvullend pakket re-integratie (compensatie Corona) | Lasten | 0 | 104 | 0 | 0 | 0 |
Integratie uitkering participatie | Lasten | -55 | -54 | -86 | -117 | -151 |
Kansen voor kinderen | Lasten | -330 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Banenafspraak | Lasten | -180 | 180 | 0 | 0 | 0 |
Terugontvangen BTW re-integratie | Lasten | -1.191 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Breed offensief mensen met arbeidsbeperking | Lasten | 104 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extra middelen bijzondere bijstand (compensatie corona) | Lasten | 0 | 98 | 0 | 0 | 0 |
1e Nota van wijziging Begroting 2022 | Lasten | 0 | 592 | 539 | 577 | 750 |
Totaal lasten | -3.224 | 106 | -1.619 | -2.359 | -2.220 | |
Ontwikkeling bijstand en BUIG budget | Baten | -521 | -2.819 | -2.819 | -2.819 | -2.819 |
Totaal baten | -521 | -2.819 | -2.819 | -2.819 | -2.819 | |
Saldo | 2.702 | -2.924 | -1.199 | -460 | -599 |
Reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 0 | 155 | 155 | 0 | 155 |
Putting uit reserves | 203 | 406 | 608 | 0 | 608 |
Saldo | 203 | 251 | 453 | 0 | 453 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2021 | 75.844 | 42.586 | -33.258 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 2.202 | 2.263 | 61 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 270 | 0 | -270 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 2.230 | 56 | -2.174 | ||
Voorjaarsnota 2021 | -376 | 823 | 1.199 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 5.228 | 5.132 | -96 | ||
Totaal programma | 85.398 | 50.860 | -34.538 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2021 | 0 | 203 | 203 | |
4e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 270 | 270 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 155 | 136 | -19 | ||
Totaal programma | 155 | 609 | 454 |