Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte (schoon, heel en veilig)
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2021 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Het verbeteren van de duurzame bereikbaarheid en doorstroming (bewuste inrichting)
Het verbeteren/optimaliseren van de (duurzame) bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2021
Door verzoek aanvullend onderzoek (motie raad) loopt het project vertraging opHistorie
Historie
Historie
Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water (gezond en duurzaam)
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur (beleving) Aantrekkelijke leefstad voor de creatieve stedeling
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2021
De stichting die de Centrumbus beheert gaat stoppen met de activiteiten. Deze prestatie kan daardoor niet langer opgevoerd worden.Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Plan van aanpak zwerfafval Deventer | 2.1 Verkeer en vervoer | Overige afwijking | |
In 2021 gaat Deventer weer volop verder met het voorkomen en opruimen van zwerfafval. Deventer stuurt al jaren op beeldkwaliteit en werkt nauw samen met haar inwoners. Door middel van de Deventer Schoon Familie aanpak worden inwoners intensief betrokken bij de aanpak van zwerfafval. In 2021 wordt ingezet op de volgende maatregelen: aanpak zwerfafval Moeilijke buurten, aanpak zwerfafval recreatiegebieden, Duobakken in de openbare ruimte, plaatsen van Big Belly’s (afvalbakken), Cruise2Reduce (lespakket voor scholen) en het faciliteren van opruimacties Deventer Schoon Familie. Om deze maatregelen uit te kunnen voeren ontvangen we een subsidie bijdrage vanuit het afvalfonds voor de aanpak in 2021 en 2022. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Voorbereidingskrediet Roessinksweg | 2.1 Verkeer en vervoer | Herschikking | |
De voorbereidingen kunnen eerder uitgevoerd worden dan gepland. Het voorbereidingskrediet 2022 van €33.000 (van het totale krediet 2022 van €207.000) dat voor 2022 beschikbaar is gesteld wordt als voorbereidingskrediet naar 2021 gehaald. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 Verkeer en vervoer | Autonome afwijking | |
In oktober heeft de aanbesteding voor de herinrichting Lebuinuspleinen (Grote Kerkhof en Stromarkt) plaatsgevonden. Als gevolg van gewijzigde marktomstandigheden (waaronder corona) en sterk gestegen materiaalprijzen valt de aanneemsom voor de realisatie van de civiele werkzaamheden hoger uit. Hierdoor is er aanvullend krediet benodigd van €360.000 (kapitaallasten vanaf 2023 €20.200). Voor €100.000 is dekking gevonden binnen het eigen programma. Voor de overige €260.000, met bijbehorende kapitaallasten van €15.000, kan er geen dekking gevonden worden. Voor deze kapitaallasten komt er dekking uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Droogtebeheer bomen | 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | Autonome afwijking | |
Door de afname van neerslag en de temperatuurtoename en andere oorzaken zoals het onttrekken van grondwater als gevolg van bouwactiviteiten e.d. is de gemiddelde grondwaterspiegel geleidelijk aan gezakt in de loop der jaren. Dit heeft catastrofale gevolgen voor met name de bomen en in iets mindere mate voor de heesterbeplanting. Vooral op zandgronden is dit funest voor alle beplanting maar vooral met name voor de (oude) bomen.De bomen die met hun wortelpakket (met name de wortelharen) in balans waren met het grondwaterpeil zijn hierdoor het contact kwijt met het water en kunnen dit niet meer opnemen, kunnen ook niet meer meegroeien en zijn dan in de meeste gevallen ten dode opgeschreven. Het hierboven geschetste probleem heeft met name betrekking op de duurzame houtsoorten zoals; eiken, beuken , lindes, essen esdoorns etc. maar ook op de pioniershoutsoorten zoals wilgen, elzen, populieren, berken etc. Er is door HGB in de afgelopen 2 seizoenen geconstateerd dat er aanzienlijk meer uitval is dan de jaren ervoor en de zogenaamde inboetcijfers werden hoger als gevolg van plotselinge sterfte van bomen die enkele jaren gelden nog gewoon gezond waren en in een prima staat verkeerden. De oorzaak hiervan is dus toe te schijven aan droogte (hittestress) want deze bomen waren niet ziek en de grondwaterstand is wel gedaald en de verdamping is ook groot gebleven. De werkzaamheden zijn daardoor in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen wat resulteert in € 245.000 extra kosten. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Fietspad Boxbergerweg | 2.1 verkeer en vervoer | Herschikking | |
Het project fietspad Boxbergerweg is inmiddels geheel voorbereid. In verband met de samenloop met de omleiding van de Havezathelaan is uitvoering uitgesteld naar 2022. Uit de voorbereiding blijkt dat de kosten €120.000 hoger uitvallen dan geprogrammeerd. De dekking voor deze overschrijding is met eigen middelen gedekt doordat op het project Keizer Karellaan een onderschrijding zit. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Laanboomverjonging. Gevolg amendement | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Risico | |
Door het aannemen van het amendement heeft de raad besloten om de systematiek rond laanboomverjonging (LBV) aan te passen. Het effect hiervan is dat meerdere LBV-projecten die op de rol stonden voor 2021 en 2022 aangehouden moesten worden. De voorwaarden die bepaalden of tot laanboomverjonging mocht worden overgegaan, waren middels het amendement aangescherpt waardoor de betreffende projecten niet meer aan de voorwaarden voldeden. Momenteel wordt bezien of het amendement aangepast kan worden. Een deel van de projecten zal tenminste vertraging oplopen, een aantal projecten komt niet meer in aanmerking om uitgevoerd te worden. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Budgetoverhevelingen | 2.1 Verkeer en vervoer en 5.7 Openbaar groen | Budgetoverheveling | |
Vanwege vertragingen (onder andere door corona) zijn een aantal projecten nog niet (op)gestart waardoor een aantal budgetten overgeheveld moeten worden naar 2022. Op basis van voortgang en inventarisaties zijn van de volgende projecten met zekerheid te zeggen dat ze niet in 2021 opgestart worden maar wel in 2022 uitgevoerd gaan worden. Het gaat om de volgende projecten binnen diverse disciplines binnen het investeringsprogramma MJOP-MIND:Civieltechnische kunstwerken : €150.000 voor onderhoud elektrotechnische en mechanische componenten in de sluis Civieltechnische kunstwerken : €100.000 voor onderhoud diverse brugdekken en voegovergangen. Openbaar groen (laanboomverjonging) : €150.000 voor de vervanging van slechte, zieke en dode bomen.MIND project : €80.000 rotonde Hoge Hondstraat-Ceintuurbaan MIND project : €79.500 rotonde Overstichtlaan betreft zowel de lasten als baten budgettenMIND project : €73.000 fietspaden Margijnenenk betreft zowel lasten en baten budgettenStraten, wegen en pleinen Spijkerpad : €82.500 in verband met uitstel om samenhang in de in ontwikkeling zijnde buurtagenda te brengen. Voor een aantal geprogrammeerde MJOP-MIND projecten kunnen we op dit moment niet met voldoende zekerheid aangeven of deze in 2021 nog opgestart worden en daarmee overgeheveld moeten worden naar 2022. Hier komen we in de 4e kwartaalrapportage op terug. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
1e Nota van wijziging Begroting 2022 | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2022 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 35.010 | 3.510 | 38.520 | -901 | 37.619 |
Baten | 15.191 | -135 | 15.056 | 117 | 15.173 |
Saldo | -19.819 | -3.645 | -23.464 | 1.018 | -22.446 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Plan van aanpak zwerfafval Deventer | Lasten | 117 | 117 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Herinrichting Lebuinuspleinen | Lasten | 0 | -100 | 20 | 20 | 20 |
Droogtebeheer bomen | Lasten | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetoverhevelingen | Lasten | -715 | 715 | 0 | 0 | 0 |
1e Nota van wijziging Begroting 2022 | Lasten | 0 | 1.073 | 638 | 684 | 684 |
Technische wijziging | Lasten | -548 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Totaal lasten | -901 | 1.802 | 655 | 701 | 701 | |
Plan van aanpak zwerfafval Deventer | Baten | 117 | 117 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 117 | 117 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 1.018 | -1.685 | -655 | -701 | -701 |
Reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 1.323 | 970 | 2.294 | -153 | 2.141 |
Putting uit reserves | 844 | 2.956 | 3.800 | 3.800 | |
Saldo | -479 | 1.985 | 1.506 | 153 | 1.659 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv voorzieningen | 800 | 275 | 1.075 | 1.075 | |
Inkomsten tgv voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -800 | -275 | -1.075 | 0 | -1.075 |
Investeringen | |||||
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 5.190 | 11.316 | 16.506 | 2.908 | 91.414 |
Inkomsten tgv investeringen | 782 | 782 | 2.521 | 3.303 | |
Saldo | -5.190 | -10.535 | -15.725 | -387 | -16.112 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Begroting 2021 | 35.010 | 15.191 | -19.819 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 622 | 10 | -612 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 2.454 | 167 | -2.287 | ||
Aan- en verkoop gronden Overstichtlaan | 26 | 26 | 0 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | -107 | -360 | -253 | ||
Voorjaarsnota 2021 | 50 | 25 | -25 | ||
Uitvoeringsagenda toekomstbestendig bedrijventerrein | -500 | 0 | 500 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 966 | -3 | -969 | ||
Totaal programma | 38.521 | 15.056 | -23.465 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2021 | 1.323 | 844 | -479 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 680 | 680 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 2.287 | 2.287 | ||
Beleid woonwagens en standplaatsen2018 | 0 | -40 | -40 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 266 | 4 | -262 | ||
Voorjaarsnota 2021 | 0 | 25 | 25 | ||
Uitvoeringsagenda toekomstbestendig bedrijventerrein | 500 | 0 | -500 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 204 | 0 | -204 | ||
Totaal programma | 2.293 | 3.800 | 1.507 | ||
Voorzieningen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Begroting 2021 | 800 | 0 | -800 | ||
3e kwartaalrapportage 2020 | 215 | 0 | -215 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 60 | 0 | -60 | ||
Totaal programma | 1.075 | 0 | -1.075 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2021 | 5.190 | 0 | -5.190 | |
4e kwartaalrapportage 2020 | 6.306 | 386 | -5.920 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 4.511 | 0 | -4.511 | ||
Voorjaarsnota 2021 | 0 | 396 | 396 | ||
Uitvoeringsagenda toekomstbestendig bedrijventerrein | 500 | 0 | -500 | ||
Totaal programma | 16.507 | 782 | -15.725 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Beter Benutten | 2.1 | Op koers | ||
Ceintuurbaan - Zamenhofplein | 2.1 | Op koers | is afgerond | |
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Op koers | Invoering van het digitaal parkeervergunningen systeem zal in 2021 plaatsvinden. | |
Fietspad Boxbergerweg | 2.1 | Op koers | De voorbereiding is gereed. De uitvoering is uitgesteld naar 2022. De financiering valt hoger uit maar is gedekt. Zie hiervoor hetgeen bij de afwijkingen is gemeld. | |
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discusie onstaan. | |
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Op koers | Door de samenloop met de bomen kost het ontwerpproces meer tijd. Uitvoering start in 2021 en loopt door in 2022. Extra onderzoek naar meer behoud van de bomen op verzoek van de raad daarom extra vertraging opgelopen. Loopt nu weer vlot verder | |
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Behoeft aandacht | Uitvoering schuift door naar 2021. Planvorming stagneert bij het gedeelte van de gemeente Lochem. | |
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | concrete plannen worden momenteel voorbereid en binnenkort voorgelegd | |
Geluidswal A-1 - Bathmen | 2.1 | Op koers | Werkzaamheden zijn inmiddels in gang gezet. Uitvoeringstechnisch is dit project vrijwel klaar, financieel dient er nog het nodige afgerond te worden. | |
Herinrichting Keizerstraat | 2.1 | Op koers | Uitvoering loopt momenteel volgens planning. | |
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 | Op koers | Het werk is inmiddels gegund. Realisatie zal in de loop van 2022 plaatsvinden. Als gevolg van gewijzigde marktomstandigheden en sterk toegenomen prijzen komt de financiering van het project hoger uit dan geraamd. Dekking hiervoor is geregeld; zie hiervoor hetgeen bij de afwijkingen is gemeld. | |
MJOP 2018 Reconstructie Hanzeweg | 2.1 | Op koers | De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond. De prestatie is geleverd en deze kan financieel afgesloten worden. | |
MJOP Wezenland / Keizer Karellaan | 2.1 | Op koers | Het project is nagenoeg afgerond. Er is een onderschrijding gerealiseerd welke wordt ingezet ten behoeve van het project fietspad Boxbergerweg. Zie hiervoor hetgeen bij de afwijkingen is gemeld. | |
Oerdijk - Schalkhaar | 2.1 | Op koers | de werkzaamheden zijn op het groen na bijna afgerond. | |
Omvormen fietspaden | 2.1 | Op koers | met de omvorming lopen we over het algemeen op koers | |
Pr. Margrietlaan - Bathmen | 2.1 | Op koers | momenteel loopt er een gesprek met de bewoners over de inrichtingsvoorstellen. | |
Project de Braam | 2.1 | Op koers | De voorbereidingen zijn in 2020 voortvarend opgepakt. Het uitvoeringskrediet is in 2021 aangevraagd. De fysieke uitvoering loopt en het project zal naar verwachting in 2021 grotendeels worden afgerond. | |
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Op koers | De planologische procedure is afgerond en de aanbesteding van de uitvoerende werkzaamheden is inmiddels geweest. Naar verwachting kan nog dit jaar tot gunning worden overgegaan waarbij de werkzaamheden aansluitend in 2022 van start zouden kunnen gaan. | |
Reconstructie Havezathelaan | 2.1 | Op koers | De werkzaamheden zijn in volle gang en naar verwachting zullen de meeste civiele werkzaamheden nog dit jaar worden afgerond waarbij de groene onderdelen mogelijk in het voorjaar van 2022 zullen plaatsvinden. | |
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | Binnen de beschikbare investeringsmiddelen is een budget 'Nader te programmeren' beschikbaar. Voorstel is om hiervan € 40.000 toe te voegen aan het krediet 'Afwatering Veentunnel'. | |
Siemelinksweg | 2.1 | Op koers | ||
Skatepark | 2.1 | Op koers | De uitvoering is gestart in 2020 met afgraven van het areaal JDK. De aanbesteding om te komen tot realisatie van het skatepark is afgerond en in 2021 moet de skatebaan gereed komen. Skate baan is inmiddels gereed en in gebruik genomen. | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Behoeft aandacht | De uitvoering is gereed maar de financiële afwikkeling is nog niet afgerond. De gemeente is nog steeds in gesprek met Prorail en de aannemer waarbij de gemeente een financieel risico loopt als gevolg van opgevoerd meerwerk door de aannemer. Bij de 1e kwartaalrapportage 2022 hopen we meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. | |
Vervangen houten bruggen | 2.1 | Op koers | Teneinde de houten bruggen op een kwalitatief hoogwaardige en duurzame manier te kunnen vervangen is een analyse gemaakt voor vervanging van houten bruggen op het gebied van duurzaamheid en ontwerp. Het resultaat van deze analyse is toepasbaar is op deze en toekomstige vervanging van houten bruggen. Deze kwaliteitsslag heeft er wel voor gezorgd dat het niet is gelukt de uitvoering van deze 7 bruggen in 2020 te realiseren. Voorzien is uitvoering in 2021 met uitloop naar 2022. | |
Vervanging Kaartleesapparatuur | 2.2 | Op koers | Inpassing en aansluiting (technisch) op ons huidige systeem zorgen voor enig oponthoud en momenteel worden alternatieve oplossingen bekeken. | |