Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het het verminderen van de milieugevolgen, zoals geluidhinder, de luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds houdt het programma zich ook bezig met het toekomstbestendig maken van de gemeente op het gebied van milieugevolgen. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Op andere beleidsterreinen is dat meer een proactieve rol. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn.
Het programma omvat de transitie naar een fossielvrije en klimaatneutrale energievoorziening in Deventer. Het gaat daarbij om een energiezuiniger gebouwde omgeving, een aardgasvrije warmtevoorziening waarbij lokale duurzame warmtebronnen worden benut en de opwek van duurzame energie met zon en wind. In het Klimaatakkoord (mei 2019) wordt een stevige regierol gelegd bij de gemeente om de landelijke doelstelling van 49% CO2 reductie in 2030 te realiseren. Het vastgestelde Energieplan Deventer (juli 2020) beschrijft de ambities en doelstellingen voor een energieneutraal Deventer.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Doorgaande verbetering duurzaamheid
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Verbetering van de milieukwaliteit
Doorgaande verbetering van de milieukwaliteit en ecologische kwaliteit in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Toename hernieuwbare elektriciteit.
Het jaarlijks toenemen van het percentage hernieuwbare energie (electriciteit en warmte) en het dalen van de geproduceerde CO2.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Verbetering kwaliteit van bodem en ondergrond.
Het verder verbeteren van de kwaliteit van bodem en ondergrond.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2021
In het verleden is ervoor gekozen om de verschillende taakvelden op het gebied van de zorg van de bodem over te hevelen naar de Omgevingsdienst Ijsselland. Daarbij is ook een aantal beleidsmatige taken overgeheveld.Op dit moment is het zo dat er een (hernieuwde) discussie is over welke taken wel precies onder de overgedragen taken horen, en welke taken bij de gemeente zijn gebleven. Binnen het programma constateren we dat er op dit moment binnen de gemeente zelf niet 1 vast aanspreekpunt is voor bodemzaken (technisch, juridisch, beleidsmatig), waardoor de taken niet goed belegd zijn. Komende periode benutten we voor het inventariseren van de knelpunten en de mogelijke extra formatieruimte die dit vergt.Doelstelling - Terugdringen geluidoverlast.
Het verder terugdringen van geluidoverlast als gevolg van verkeer.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Lening SVN ten behoeve van stimuleringsleningen | 0.5 Treasury | Overige afwijking | |
De gemeente heeft eerder stimuleringsleningen verstrekt via het SVN voor particuliere woning eigenaren. Doel van deze middelen was het verduurzamen van woningen. Er worden vanuit SVN geen nieuwe leningen meer verstrekt. Alle middelen die bij SVN binnenkomen kunnen ingezet worden om het bedrag dat de gemeente hiervoor aan SVN als lening beschikbaar heeft gesteld te kunnen terughalen. Op de gemeentelijke balans staat nog een lening van €200.000. Voorgesteld wordt om deze af te lossen en de middelen hiervoor terug te halen bij SVN. De stimuleringsleningen hebben nog een gemiddelde looptijd van 5 jaar. SVN zal tot het einde van de looptijd middelen ontvangen welke uiteindelijk zullen terugvloeien naar de gemeente. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Aanvullende coronacompensatie Ulebelt | 7.4 Milieubeheer | Corona-effect | |
In 2020 heeft het College een afwegingskader vastgesteld voor instellingen. Eén van de maatregelen in het afwegingskader is dat instellingen met een negatief exploitatieresultaat in 2020 in aanmerking komen voor een coronacompensatie. Om dit mogelijk te maken is een tijdelijke subsidieverordening coronacompensatie instellingen gemeente Deventer opgesteld. Naar aanleiding hiervan zijn er door maatschappelijke instellingen diverse aanvragen ingediend. Op basis van het verdelingsbesluit 2020 wordt de compensatie per instelling vastgesteld. In de 2e kwartaalrapportage 2021 is de eerste tranche hiervan al verwerkt. Via deze kwartaalrapportage is hier een vervolg aan gegeven en worden de gehonoreerde compensaties in de begroting verwerkt. Een overzicht van de gehonoreerde compensaties staat in de bijlage. Voor de Ulebelt gaat het om een bedrag van €54.000. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Beheerfonds Gooiermars | 7.4 Milieubeheer | Overige afwijking | |
Ten behoeve van de natuur in de Gooiermars is een subsidie ter hoogte van €554.000 ontvangen van de Provincie. Op dit moment zijn we bezig met het verder organisatorisch inrichten en het aanpassen van de laatste (juridische) werkzaamheden voor het “Beheerfonds Gooiermars”. In dit beheerfonds werken we samen met het Landgoed De Bannink, Stichting IJssellandschap en de Provincie. Bepaald is dat de gemeente het bevoegd gezag is over de natuur in de Gooiermars en het beheerfonds. Landgoed De Bannink en Stichting IJssellandschap blijven eigenaar van de gronden. Partijen gaan er op deze manier vanuit dat het beheer op basis van het budget zo gedurende de komende 30 jaar gewaarborgd blijft. De ontvangen gelden zullen worden opgenomen in een nieuw aan te maken voorziening. Jaarlijks zullen we de werkelijk gemaakte beheerskosten ten laste van deze voorziening komen conform de gemaakte afspraken. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Afval | 7.3 Afval | Overige afwijking | |
Binnen het taakveld afval is een aantal ontwikkelingen te benoemen. Alle voor- en nadelen van het taakveld afval zullen worden verrekend met de reserve huishoudelijk afval.
Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
1e Nota van wijziging Begroting 2022 | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2022 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 18.315 | 4.964 | 23.279 | 421 | 23.700 |
Baten | 15.808 | 6.466 | 22.274 | 379 | 22.653 |
Saldo | -2.508 | 1.503 | -1.005 | -42 | -1.047 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lening SVN ten behoeve van stimuleringsleningen | Lasten | 0 | -4 | -4 | -4 | -4 |
---|---|---|---|---|---|---|
Aanvullende coronacompensatie Ulebelt | Lasten | 54 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheerfonds Gooiermars | Lasten | 554 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afval | Lasten | 96 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e Nota van wijziging Begroting 2022 | Lasten | 0 | 700 | 700 | 600 | 600 |
Technische wijziging | Lasten | -283 | -51 | -50 | -50 | -49 |
Totaal lasten | 421 | 645 | 646 | 546 | 547 | |
Beheerfonds Gooiermars | Baten | 554 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | -175 | -51 | -50 | -50 | -49 |
Totaal baten | 379 | -51 | -50 | -50 | -49 | |
Saldo | -42 | -696 | -696 | -596 | -596 |
Reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 6 | 2.089 | 2.095 | 110 | 2.205 |
Putting uit reserves | 281 | 207 | 488 | 96 | 584 |
Saldo | 276 | -1.882 | -1.607 | -14 | -1.621 |
Investeringen | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 0 | 7.372 | 7.372 | 0 | 7.372 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 4.730 | 4.730 | 200 | 4.930 |
Saldo | 0 | -2.642 | -2.642 | 200 | -2.442 |
Voorzieningen | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x €1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten tgv voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 637 | 637 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 637 | 637 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid | Begroting 2021 | 18.315 | 15.808 | -2.507 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 26 | 0 | -26 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 666 | 485 | -181 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 930 | 1.813 | 883 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 3.342 | 4.168 | 826 | ||
Totaal programma | 23.279 | 22.274 | -1.005 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | Begroting 2021 | 6 | 281 | 275 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 26 | 26 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 181 | 181 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 1.045 | 0 | -1.045 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 1.044 | 0 | -1.044 | ||
Totaal programma | 2.095 | 488 | -1.607 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | Slim Warmtenet Zandweerd fase 1 | 6.111 | 4.000 | -2.111 | |
2e kwartaalrapportage 2021 | 1.260 | 730 | -530 | ||
Totaal programma | 7.371 | 4.730 | -2.641 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Slim Warmtenet | 7.4 Milieubeheer | Behoeft aandacht | Zie voor een verdere toelichting de leidraad grote projecten waar Slim Warmtenet Zandweerd is opgenomen. | |