Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | F. Rorink | |
Rapportagedatum | 12 oktober 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
Aanleiding Project Projectopdracht Om het mobiliteitsnetwerk op de hoofd-verkeersassen in Deventer (afrit 23 en 24) in het algemeen en specifiek voor het gebied Poort van Deventer in het bijzonder te verbeteren om bestaande verkeersknelpunten aan te pakken. Om de knelpunten aan te pakken en tegelijkertijd onze positie als vestigingsstad te versterken wordt geadviseerd om 8 deelprojecten nader te onderzoeken en uit te voeren. De gemeenteraad stelde in de begroting 2021 EUR 133.875,-budget beschikbaar om de aanbevelingen verder onderzoeken op haalbaarheid in relatie tot de aspecten draagvlak bij organisaties en ondernemers, investeringskosten en verkeerskundig effectiviteit. In het voorjaar / zomer 2021 werd de verkeerskundige effectiviteit samen met Goudappel Coffeng onderzocht en op basis van de resultaten worden op dit moment de investeringskosten en het draagvlak nader onderzocht. | ||
Besluitvorming | ||
Initiatief + definitiefase. - Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020 | ||
Projectfase | Verkenningsfase |
Stand van zaken | ||
Resultaat verkeerskundige effectiviteit Royal Haskoning DHV doet in het rapport “Slimme en schone mobiliteit in de Poort van Deventer” een achttal aanbevelingen voor maatregelen om de bereikbaarheid van de Poort van Deventer te verbeteren. In de uitwerking heeft Goudappel zich gericht op de verkeerskundige effecten voor automobiliteit. Vanuit dat oogpunt richt het onderzoek van Goudappel zich op het effect van de maatregelen 1&8, 3, 4 en 6 op de verkeerscapaciteit. Deze maatregelen zijn modelmatig doorgerekend. Hieronder per maatregel een korte beschouwing + een tussentijds standpunt. - Maatregel 1 + 8: Aanleg verbindende infrastructuur tussen Teugseweg en Zutphenseweg en het verplaatsen van de hoofdaansluiting van de Gasfabriek. De nieuwe aansluiting zorgt daarmee voor een evenwichtige verdeling van het verkeer over het bedrijventerrein, waardoor het gebied ook tijdens de avondspits beter bereikbaar wordt. Tegelijkertijd geeft dit meer risicospreiding bij blokkades of ongevallen. De ontsluitingsweg biedt bovendien een impuls aan de ontwikkelingsmogelijkheden in het gebied. Aandachtspunt vormt de verkeersveilige inrichting van de aansluiting aan de noordzijde van de Zutphenseweg. Goudappel concludeert dat een “intern verbindende wegenstructuur” en een (directe) “aansluiting Gasfabriek” op de Zutphenseweg verkeerskundig gezien sterk de voorkeur heeft boven de huidige situatie. Het effect op het drukke kruispunt is niet heel groot, maar levert een positieve bijdrage. De interne route leidt naar verwachting tot een 2% minder verkeer op het kruispunt. Deze maatregel heeft een waardevolle toevoeging ook in combinatie met de andere maatregelen. Afgaande op de resultaten uit het rapport heeft het verkeerskundig, maar ook met oog op de economische ontwikkeling van het gebied, significante meerwaarde om de interne verbindingsweg aan te leggen. Gemeente is in gesprek met grondeigenaren de mogelijkheid van een ontsluitingsweg aan het verkennen. - Maatregel 2: Aanleg voet / fietsverbinding over het water. - Maatregel 3: Aanleg extra rijstrook Deventer richting A1 Aanvankelijk was in deze maatregel ook de aanleg van 2 rijstroken stad uit rechtsaf de A1 op richting Apeldoorn meegenomen. Dat deel van de maatregel is inmiddels gerealiseerd en functioneert. - Maatregel 4: Terugbrengen van de Zutphenseweg ten noorden van de Hanzeweg tot 2x1 rijstrook; Dit alternatief is gemodelleerd in 3 varianten: De varianten zijn bezien in het perspectief van het “dakpanprincipe”, waarbij het verkeer zoveel als mogelijk naar de buitenste randwegen van de stad wordt “gedrukt”. Het reducerende verkeerseffect op het kruispunt Zutphenseweg – Visbystraat van de maatregel 2x1 rijstrook op de Zutphenseweg komt voor de verschillende varianten uit op een verlaging van 1,4% voor variant 1, een verlaging van 1,2% voor variant 2 en een verlaging van 9,5% bij variant 3. Het grote effect voor de derde variant laat zien dat het dakpanprincipe werkt en dat de effecten hiervan op de kruising aanzienlijk zijn. Op dit moment worden 2 ontwerpprincipes nader uitgewerkt, afgestemd op de ontwikkelingen op het gasfabriekterrein en op haalbaarheid onderzocht. Voor en nadelen van beide opties worden in beeld gebracht -Maatregel 5: Versterken fietsnetwerk - Maatregel 6 "Slimme Knip" Zweedsestraat (juiste verdeling van verkeer); De verwachting is daarnaast dat de relevantie van de knip is afgenomen nu de A1is verbreed. Die capaciteit biedt ruimte aan verkeer vanuit de Vijfhoek/Colmschate om via afrit 24 in plaats van 23 te rijden. Hierdoor neemt ook de verwachte verkeerbewegingen over de Zweedstraat in de ochtend- avondspitsen af. Helaas is dit door corona niet getest in de praktijk. Als Goudappel de relatie legt tussen de omvang en impact van een knip en het verwachte ontlastende effect op het kruispunt Zutphenseweg – Visbystraat, dan concludeert zij dat hoewel deze 4% is er ook forse nadelen zijn. De afweging zal moeten worden gemaakt of de situatie voor een verstrekkende azijn maatregel als de knip nu urgent genoeg is, of dat met de andere maatregelen een vergelijkbaar of zelfs beter effect kan worden gerealiseerd. - Maatregel 7: Verplaatsen tankstation Geen groot effect op de afwikkeling van autoverkeer / vrachtwagens op het drukke kruispunt zelf en daarom niet meegenomen in de doorrekening van Goudappel. De intentieovereenkomst met Explorius is beeindigd. De maatregel wordt in de 2e helft van 2021 nader beschouwd ter voorbereiding op het einde van de huidige exploitatieovereenkomst welke gemeente heeft met BP. Een verbeterde fietsstructuur in het gebied “Stadsentree” kan het beginpunt zijn van overleggen met grondeigenaren over toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Het advies en overleg met Goudappel heeft ons naast bovenstaand de volgende inzichten gegeven | ||
Voortgang | ||
Scope | Op koers | |
---|---|---|
Financiën | Op koers | |
Analyse op hoofdlijnen Er is EUR 133.059,- budget beschikbaar | ||
Afwijking begroting? | ||
Afwijking investering? | Nee | |
Afwijking exploitatie? | Nee | |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
Het project / proces bevind zich in de initiatief /. Definitiefase en voor een klein deel in de voorbereidingsfase. Er worden nog geen contracten aangegaan en/of het project bevat geen uitvoeringsfase. Belangrijkste risico’s en beheersmaatregelen staan onderstaand weergegeven. 1. Opgeleverde producten / eindadvies sluit niet aan bij actuele behoefte van dat moment van de stad en/of projecten welke in voorbereiding / uitvoering zijn in gebied Poort van Deventer. Beheersmaatregel: aangehaakt blijven op lopende projecten, regelmatig afstemming met regie en programmamanager, flexibel blijven en zo nodig bijstellen einddoel en op te leveren producten, regelmatig bijpraten wethouder, belangengroepen aangehaakt houden op voortgang | ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Nee | |
Afwijking totaalplanning? | Op koers | |
Eind 2021 resultaat haalbaarheidsonderzoek en advies aanleveren aan gemeenteraad | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Interne communicatie: Externe communicatie: | ||
Overige informatie |