Deze pagina is gebouwd op 11/18/2021 15:35:37 met de export van 11/18/2021 15:31:04

Doorontwikkeling team toegang Jeugd

Projectnaam

Toegangen - Doorontwikkeling team toegang Jeugd

Portefeuillehouder

College van B&W

Rapportagedatum

22 juli 2021

Basisinformatie Project

De gemeente Deventer heeft in samenwerking met maatschappelijke partners uit de gemeente de toegang tot jeugdhulp belegd bij Team Toegang Jeugd (voorheen Team Gezinscoaches). De samenwerking tussen de gemeente en de samenwerkende partijen is geformaliseerd door middel van subsidies. Door medewerkers met verschillende achtergronden/vakgebieden samen te voegen, is een toegang met brede expertise op het gebied van jeugdigen ontstaan. Echter, bijna 6 jaar later is er een juridische noodzaak en inhoudelijke wens (en kans) om de toegang door te ontwikkelen. Enerzijds gaat het hier, net als bij de sociale teams, om de rechtmatigheid van de gemeentelijke subsidie die wordt gebruikt om wettelijke taken in de toegang te organiseren. Anderzijds gaat het om inhoudelijke aandachtspunten c.q. doorontwikkelpunten: moederorganisaties zijn meer op afstand komen te staan en werkgever-werknemersrelatie is praktisch en gevoelsmatig veranderd. De grondslag waarop de toegang in 2015 is georganiseerd, heeft zijn inhoudelijke betekenis verloren.  
Een duidelijk verschil met deelproject 2 (sociale teams) is dat het in dit deelproject niet gaat over het opnieuw inrichten van taken. Bij jeugd bestaat reeds een scheiding tussen toegangs- en preventietaken. De doorontwikkeling van Team Toegang Jeugd kan uiteengezet worden in twee deelopdrachten.  

Opdracht 1: Rechtmatigheid.  
Doelstelling: De gemeente Deventer realiseert per 2022 een rechtmatige opdracht voor alle taken die worden uitgevoerd door Team Toegang Jeugd.

Opdracht 2: Inhoudelijke doorontwikkeling.  
Doelstelling: De gemeente Deventer evalueert de huidige werkwijze en de samenwerking met de moederorganisaties van de Toegangsmedewerkers Jeugd en realiseert samen met hen per 2022 een inhoudelijke verbeterslag om de ervaren aandachtspunten op te lossen.

Besluitvorming

Projectfase

Realisatiefase

Stand van zaken

Deelproject 3 bevindt zich in de realisatiefase.

De directie en het college hebben op 7 en 13 juli ingestemd met het evaluatierapport en het procesplan Team Toegang Jeugd.  

Het resultaat van deelopdracht 1 is een procesplan Team Toegang Jeugd. Hier worden de financiële en organisatorische aspecten van het in dienst nemen van de Toegangsmedewerkers Jeugd en Jeugdhulpverleners Onderwijs per 1 januari 2022 beschreven. Met het instemmen van het procesplan heeft het college besloten om medewerkers die toegangstaken jeugd uitvoeren in dienst te nemen bij de gemeente. In het procesplan staan de stappen die uitgewerkt worden om dit te realiseren, zoals het beschrijven en waarderen van de functies, vergelijken van arbeidsvoorwaarden, aanbod aan medewerkers, de inbedding in de gemeentelijke organisatiestructuur en het opstellen van arbeidsovereenkomsten. In het procesplan wordt ook aandacht besteed aan huisvesting en de rechtmatigheid van de huidige subsidierelatie tussen de gemeente en partners voor de inzet van de Jeugdconsulenten en Gesp’ers. Deze actiepunten worden tot 1 januari 2022 verder uitgewerkt.

Het resultaat van deelopdracht 2 is een evaluatie waarin bevindingen en aanbevelingen voor een inhoudelijke doorontwikkeling van Team Toegang Jeugd worden beschreven. Uit de evaluatie blijkt dat de aanwezigheid van kennis en expertise één van de grootste succesfactoren is van Team Toegang Jeugd. Het team stuurt vanuit de visie Van Wieg naar Werk sterk op preventie en normaliseren. Dit maakt dat de instroom in de jeugdhulp vermindert en de uitstroom gelijk is gebleven. De kosten per inwoner zitten duidelijk onder het niveau van referentiegemeenten en blijft onder het landelijk gemiddelde. Aanbevelingen die genoemd worden gaan onder andere over het optimaliseren van werkprocessen en dossiervorming, het verbeteren van de PCDA-cyclus, de inzet van een kwaliteitsmedewerker en het investeren in middelen zoals huisvesting en ICT.

Voortgang

Scope

Op koers

De voorbereidingsfase loopt volgens planning.  

Financiën

Op koers

Uitgangspunt is dat het in dienst nemen van medewerkers budgetneutraal is. Op basis van een eerste berekening lijkt dit haalbaar. Voor de verdere uitwerking van de genoemde actiepunten in het procesplan wordt de inzet van een projectleider geschat op gemiddeld 1,5 tot 2 dagen per week. Kosten: €35.000 tot €50.000. Overige kosten zitten in eventuele externe inhuur van vakspecialisten op het gebied van HR, ICT, facilitair, vastgoed, communicatie en financiën en wordt ook geschat op 1,5 tot 2 dagen per week. Hiermee worden de totale kosten geschat op €100.000,-. Deze kosten worden gedekt uit het Programma Jeugd en Onderwijs.

Afwijking begroting?

Nee

Afwijking investering?

Nee

nvt

Afwijking exploitatie?

Nee

nvt

Risico's en kansen

Risico's en kansen?

Op koers

n.v.t.

Planning

Afwijking begroting?

Nee

nvt

Afwijking totaalplanning?

Op koers

Doel is om inbedding van Team Toegang Jeugd per 1 januari 2022 gerealiseerd te hebben. Het tijdspad is ambitieus, maar lijkt tot nu toe haalbaar.  

Communicatie

Communicatie

Op koers

Op verschillende momenten in het project vindt afstemming plaats met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever, uitvoerend medewerkers en hun moederorganisaties, teammanager toegang en interne vakspecialisten op het gebied van HR, huisvesting/faciliteit, ICT, communicatie en financiën.  

Overige informatie